{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
13. januar 2021
Meget kan man sige meget om det herrens år 2020, men én ting er sikkert: Det har været et ekstraordinært år for e-handel. Der er kommet mange nye forbrugere på nettet, og mange netbutikker har haft travlt med at lancere nye løsninger - både for at følge med og for at overleve.
Med hvad kan vi så forvente af 2021? Tre e-handelseksperter – forfatter og trendforsker, Louise Byg Kongsholm, strateg og forretningsudvikler hos Vertica, Kim Bæk Hansen og E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund – giver deres besyv med.
New normal
”E-handelsmarkedet i Danmark kommer til at boome videre. Det starter lige så vildt som 2020 endte. Vil vi se et new normal for e-handlen, der er væsentligt højere end de forrige år. De mange kunder, der er kommet til i 2020, forsvinder ikke bare, når den normale hverdag indfinder sig. De vil fortsætte med at benytte sig af nethandel,” siger Niels Ralund.
Det er trendforsker, Louise Byg Kongsholm, enig i og tilføjer, at man altid lærer noget af en krise – og coronakrisen har lært os vigtigheden af digitalisering.
”Krisen har lært os, at der ikke længere er tale om enten eller – altså enten fysisk butik eller netbutik. Faktisk skulle der en coronakrise til, at vi endelig fik tryktestet total RET@IL. Alt hænger sammen, og i 2020 blev det et must. Det tager vi med ind i 2021. Nethandlen er ekspanderet ind i nye brancher og målgrupper, og den er eksploderet i de brancher og målgrupper, hvor den var i forvejen,” siger hun.
Kunderne vil genkendes
Det øgede fokus på digitalisering medfører også høje krav fra forbrugerne. Kim Bæk Hansen fra E-handelshuset Vertica giver indblik, hvad netbutikkerne bør prioritere i 2021.
”Det er vigtigt med fokus på personalisering og fyldestgørende produktdata – og så er det også essentielt, at der er styr på logistikken. Kunderne forventer at blive genkendt, at de får en personaliseret oplevelse, der kan anbefale de relevante ting for den specifikke forbruger,” siger han.
Danske netbutikker og Amazon
Det er svært at lave en prognose for det danske e-handelslandskab i 2021 uden også at kaste et blik på Amazon, som gjorde sit indtog i Sverige sidste år. For hvad kan den globale markedsplads have af betydning for danske netbutikker nu, hvor den er rykket ind over de skandinaviske grænser og vil vi se en Amazon.dk i år?
”Jeg tror ikke, at det svenske Amazon kommer til at påvirke dansk e-handel i væsentlig grad. I slutningen af 2020 var 38.000 virksomheder repræsenteret på det svenske Amazon, og ud af de 38.000 var 40 danske. Dog kommer Amazon til at modne sig på det svenske marked i 2021, men om de når at komme til Danmark i år, tvivler jeg på – de havde en forholdsvis forhastet og umoden start i Sverige. Men man skal ikke undervurdere Amazon, og når de har de erfaringer, de skal bruge fra Sverige, kan det være, de kommer til Danmark,” siger E-handelsdirektør, Niels Ralund.