Gemt

17 megatrends der vil påvirke engrosbranchen

25. maj 2021

I et nyt scenariekatalog præsenteres 17 megatrends, der vil påvirke engrosbranchens fremtid. Scenariekataloget er lavet af DAMVAD Analytics for Dansk Erhverv.

Hvad fremtiden bringer forbliver uvis – også for virksomheder i engrosbranchen. For at bringe lys over, hvad fremtiden bringer, har DAMVAD Analytics set ind i fremtiden og fundet 17 megatrends, der vil påvirke engrosbranchen. De 17 megatrends indgår i et nyt stort scenariekatalog, som DAMVAD Analytics har lavet i samarbejde med Dansk Erhverv.

Fuld automatisering eller personlig rådgivning?
Nogle af de vigtigste elementer, som alle engrosvirksomheder kommer til at skulle forholde sig til, er spørgsmålet om hvor digitale, de ønsker at være. Skal man satse på at handle rent online fx gennem automatiserede auktioner, eller skal den personlige og faglige rådgivning være (endnu) mere i centrum? Eller kan de to kombineres?

Laveste pris eller samfundshensyn?
En anden central usikkerhed angår afvejningen mellem, om laveste prismargen og bedste logistik kommer til at dominere, eller om såkaldt ”purpose” i form af større klima- og miljøbevidsthed samt sociale og samfundsmæssige hensyn kommer til at få stor betydning for engrosvirksomhedernes handelsrelationer. Hvor skal balancen findes?

Selvom fremtiden er usikker, kan man godt forberede sig på den
Med den rette tilgang kan selv mindre virksomheder forberede sig på fremtiden, og endda bruge det aktivt til at udvikle sin position i markedet og udnytte usikkerhed aktivt til egen fordel. Det vigtigste er at begynde at analysere og diskutere fremtiden for virksomheden på ledelsesniveau.

De 17 megatrends:

  1. Global politisk uro og opbrud skaber øget usikkerhed for handel.
  2. Den demografiske udvikling flytter handelsfokus til nye regioner.
  3. Kunderne efterspørger mere service og rådgivning.
  4. Engros- og detailhandel integreres med nye forretningsmodeller.
  5. Der sker en konsolidering på tværs af engrosbranchen.
  6. En ny generation af talenter ønsker et arbejdsliv med mere autonomi.
  7. Engrosvirksomheder lokaliserer sig tættere på talenter og innovation.
  8. Engrosvirksomhederne udvider brugen af data til nye områder.
  9. Der investeres mere i online platforme til engroshandel.
  10. Teknologiske fremskridt gør varetransport lettere og billigere.
  11. Kunder kender alternative produkter og priser.
  12. Regionale mega-platforme øger konkurrencen på pris og logistik.
  13. Kunderne ønsker stærkere og kortere forsyningskæder.
  14. Flere kunder efterspørger lokalt producerede varer.
  15. Stigende skepsis over for varer som er sourced i Østen.
  16. Store kunder stille nye og større krav til deres leverandører.
  17. Stigende pres på compliance pga. øget reguleringspres.

Læs hele scenariekataloget her: Scenariekatalog til fremtidens handel (danskerhverv.dk).

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil