{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Niclas Backlund er landechef i Danmark for den svenske telekommunikationsvirksomhed Ericsson, der ruller den nye generation af mobilnetværk, 5G, ud i Danmark. Han lover, at netværket vil vende op og ned på vores dagligdag, erhvervslivets arbejdsgange og effektivitet, samt offentlige serviceydelser.
25. maj 2021
Af Kristian Kongensgaard, redaktør, Dansk Erhverv
Landechefen i Danmark for den svenske telekommunikationsgigant Ericsson erindrer tydeligt det revolutionerende ved den første mobiltelefon, han fik i hånden for mere end tyve år siden:
”Det fantastiske var at kunne ringe hvor som helst og ikke først skulle hen til en fastnettelefon. Mobiltelefonen gjorde det muligt at ringe til personer og ikke steder,” fortæller svenskeren Niclas Backlund.
Siden har mobilnetværk udviklet sig i nye tjenester, mere kapacitet og højere hastighed via 2G, 3G, 4G og nu 5G. Men det første spring fra fastnet til mobil har været det længste frem til nu.
Niclas Backlund har siden 2018 stået i spidsen for Ericsson Danmark, der har kontrakter med TDC NET og Hi3G om at bygge deres 5G-net i Danmark.
5G retter sig mod kritiske funktioner
Mens de forudgående generationer af mobilnetværk fortrinsvis har været bundet op på forbrugertjenester, så retter 5G sig i højere grad mod samfundskritiske funktioner. Det vil inden for offentlige services for eksempel sige sundhedsvæsen, infrastruktur og transport. De nye supersygehuses udredning og behandling af patienter kan i mange tilfælde klares hurtigere, mere præcist og effektivt via nye telemedicinske løsninger, uden at patienterne behøver at blive indlagt.
I det private er det virksomheder inden for blandt andet handel, logistik og fremstilling, der vil få mulighed for at optimere arbejdsgange og processer yderligere. Mobile robotter kan køre hurtigere rundt på fabriksgulvet eller lagerhallen uden at støde ind i hinanden. Krævende databehandling kan ordnes i skyen, så man slipper for at bygge dyre og tunge computere ind i den mobile robot eller drone.
Mobilnetværk bliver skræddersyet
”Vi kender ikke svaret på alle mulighederne, men vi har teknologien til at udnytte dem,” understreger Niclas Backlund.
Private og offentlige foretagender kan få skræddersyet egne lokale mobilnetværk til deres funktioner. For eksempel til IoT - Internet of Things, hvor data og teknologi kobles sammen og blandt andet gør det muligt at optimere energiforbrug og produktionsprocesser.
Ericsson Danmark har valgt at lade sine kunder, teleselskaberne som for eksempel TDC NET og Hi3G, om at stå for at etablere de skræddersyede lokale 5G-netværk.
”Vi samarbejder med teleoperatørerne om at kunne tilbyde det bedst mulige til de enkelte slutkunder. Ericsson er førende på selve teknologien, mens teleoperatørerne kender det lokale marked bedre end os. Det samarbejde er godt for både teleoperatører og slutkunder, og derfor er det også godt for os,” påpeger Niclas Backlund.
100.000 medarbejdere i 180 lande
Det er en forretningsmodel, som Ericsson praktiserer globalt. Telegiganten, der blev etableret i 1876, er i dag repræsenteret i 180 lande og har i alt cirka 100.000 medarbejdere.
Cirka 200 af dem arbejder i Danmark, hvor Ericsson har drevet datterselskab siden 1929. Da Niclas Backlund blev landechef for godt 3 år siden, var medarbejderstaben på cirka 60.
Stigningen skyldes især, at Ericsson efter nogle års pause igen har overtaget driften af TDC NET’s mobilnetværk, bygger 5G for TDC NET og Hi3G samt bistår med og bygger net på Island og Grønland fra Danmarks-kontoret. Ericsson Danmark trækker også på koncernens afdeling med cirka 800 medarbejdere i den svenske by Lund, kun 45 minutter i bil fra kontoret i København.
Danskerne er tydelige
Niclas Backlund har selv tilbragt mange år hos Ericsson i udlandet i henholdsvis Afrika, Rusland, Asien og nu Danmark.
”For mig er den store forskel, at Danmark er forholdsvis lille sammenlignet med de andre lande, jeg har arbejdet i. Men det er konkurrencen og innovationen ikke. Danskerne adskiller sig også fra de andre befolkninger ved at være mere transparente og tydelige om, hvad de tænker. Det passer mig fint.”
5G matcher Dansk Erhvervs ambition om, at Danmark skal være verdens bedste land til at udnytte potentialet i digitalisering og ny teknologi.
"Danskerne adskiller sig også fra de andre befolkninger ved at være mere transparente og tydelige om, hvad de tænker. Det passer mig fint.”
- Niclas Backlund, landechef, Ericsson Danmark
”De nye muligheder betyder ikke, at Danmark skal bygge helt nye erhverv op. I har i forvejen mange store succeser inden for både energi, robotteknologi, logistik og transport, fødevare- og anden produktion. Danmark skal udnytte 5G til at blive endnu bedre og mere konkurrencedygtig på netop de områder, hvor landet i forvejen står stærkt.”
Vi kan lære af koreanerne
Det betyder imidlertid ikke, at Danmark ikke kan lære noget af andre om at udnytte mulighederne i 5G. Niclas Backlund peger blandt andet på Korea, der er langt fremme med især Virtual Reality og Augmentet Reality.
Virtual Reality er computer-simuleret oplevelse, mens Augmentet Reality kombinerer fysiske data med virtuelle data. Eksempelvis ved at lægge informationer i grafik og lyd ind i en brille.
4G’s forsinkede signal til Virtual Reality har kunnet give brugeren fornemmelse af søsyge. Men forsinkelsen er stort set forsvundet med 5G, og det er godt nyt for blandt andet underholdningsindustrien og gamere.
Corona har hjulpet 5G på vej
En af flaskehalsene i udrulning af 5G i Danmark har været adgangen til frekvenser. De offentlige udbud herom blev afsluttet den 21. april i år.
”Det er godt. Det kan være svært at opnå tilladelser i et tilstrækkeligt omfang. Men sammenlignet med mange andre lande har Danmark en ganske god dækning.”
”Vi frygtede, at pandemien ville blive en sten på vejen. Men det er i stedet gået ganske fint."
- Niclas Backlund, landechef, Ericsson Danmark
Niclas Backlund mener, at corona-krisen har hjulpet 5G på vej:
”Vi frygtede, at pandemien ville blive en sten på vejen. Men det er i stedet gået ganske fint. Covid-19 har sat fokus på den kritiske funktion, som telekommunikation spiller i samfundet, og skabt en bedre forståelse for digitalisering.”
6G er allerede på vej
Til de sikkerhedsmæssige udfordringer siger Niclas Backlund:
”Sikkerhedsaspektet bliver mere og mere vigtig i telekommunikation, og der er indbygget mere sikkerhed i 5G end i de forudgående generationer. Det betyder ikke, at 4G har en dårlig sikkerhed, men blot at 5G er mere sikker. 5G er en fleksibel teknologi, der kan tilpasses de forskellige sikkerhedsmæssige behov, som brugerne har. Hvad enten det er den enkelte borger, virksomhed eller myndighed.”
Hvornår kommer 6G?
”De forudgående generationer er kommet med stort set 10 års intervaller. Sammen med andre i branchen er vi allerede i gang med forberedelserne i forskellige standardiserings- og branchefora.”