Gemt

Den omvendte krise

Da coronakrisen ramte, besluttede 7-Eleven at sætte yderligere fart på den udvikling og strategi, der skal gøre virksomheden til en seriøs spiller på convenience-markedet. Det var en svær, men korrekt beslutning, forklarer topchef Jesper Østergaard, der kan bryste sig af at komme styrket gennem krisen. Nu står virksomheden dog over for en ny udfordring: At sikre medarbejdere og materialer nok til at fortsætte strategien og væksten.

Nyhed

22. november 2021

Kriser kommer ubelejligt. Det ligger i deres natur. Men de kan – hvis man tager de rette beslutninger undervejs – vise sig at være et nødvendigt og givtigt onde. Det kan Jesper Østergaard skrive under på. De sidste 15 år har han som adm. direktør i 7-Eleven haft ansvaret for at tage de store beslutninger. Også de svære. Ingen af dem har dog været så svære og store, som dem der skulle træffes, da coronakrisen ramte i 2020, forklarer han.   

”Vi blev som så mange andre også ramt af panik, men efter nogle dage med panik, besluttede vi i ledergruppen, at vi ikke skulle lukke ned. Tværtimod.” 

Virksomhedens DNA er ifølge direktøren at servicere forbrugerne, og det skulle en pandemi ikke komme i vejen for.  

”Vi blev som så mange andre også ramt af panik, men efter nogle dage med panik, besluttede vi i ledergruppen, at vi ikke skulle lukke ned. Tværtimod.” 
- Jesper Østergaard, adm. direktør, 7-Eleven

”Derfor valgte vi at sige at fuld fart frem og sætte tryk på investeringerne, selvom vi ikke vidste, hvad fremtiden ville byde på. Det betød blandt andet, at vi i 2020 renoverede rekordmange butikker, og samtidig fik vi ganske mange nye kunder, som i stor stil er blevet hos os nu, hvor hverdagen er på vej tilbage.” 

imageoqeg.png

Jesper Østergaard, adm. direktør, 7-Eleven - Foto: Marie Bentzon


Pres på 
7-Eleven er kommet styrket ud af coronakrisen, og står nu ifølge direktøren et rigtig godt sted. Det betyder dog ikke, at Jesper Østergaard kan trodse sin natur og læne sig tilbage. Det går nemlig så godt, at virksomheden er ramlet ind i de udfordringer, som mange andre virksomheder også døjer med; at skaffe arbejdskraft og materialer nok til at holde væksten kørende.  

”Coronakrisen har på mange måder været en omvendt krise, hvor mange har flere penge til forbrug end før krisen. Og stikmodsat finanskrisen, der førte til arbejdsløshed, så har vi nu mangel på arbejdskraft. Det er jo grotesk, men vi mærker det dagligt, når vi skal ansætte. Og det er på alle niveauer lige fra ledelsen til ungarbejderne i butikkerne, at der er pres på.” 

”Coronakrisen har på mange måder været en omvendt krise, hvor mange har flere penge til forbrug end før krisen. Og stikmodsat finanskrisen, der førte til arbejdsløshed, så har vi nu mangel på arbejdskraft."
- Jesper Østergaard, adm. direktør, 7-Eleven

Udfordringen med at skaffe medarbejdere er endnu ikke så alvorlig, at det påvirker strategien og væksten, men det lægger ifølge direktøren et enormt pres på franchise-købmændene, som må arbejde knaldhårdt og mere end planlagt.  

Samtidig betyder kampen om den kvalificerede arbejdskraft til hovedkontoret, at der skal bruges flere ressourcer på at finde og fastholde medarbejdere. De ressourcer kan ikke bruges på andre ting, pointerer Jesper Østergaard. Jesper Østergaard har ikke den forkromede løsning på udfordringen, men han mener, at der er god grund til at sænke beløbsgrænsen for, hvad man som udlænding skal tjene for at kunne arbejde i Danmark.  

Samtidig bør man også kigge på, hvordan det kan blive mindre bureaukratisk belastende for udlændinge at søge mod Danmark for arbejde.  

”Der er relativt mange ledige i Skåne, men det er få, der tager til Danmark for at arbejde, selvom det er tæt på, og lønnen er bedre. Det skyldes blandt andet - og det har jeg mærket på egen krop – at der er så meget bureaukrati, man skal igennem. Det må kunne gøres nemmere.”

Manglende materialer bremser væksten  
Mens manglen på arbejdskraft endnu ikke er alarmerende, ser det anderledes ud, når det kommer til knapheden på materialer. Det er faktisk ganske dramatisk, lyder det fra Jesper Østergaard. 

”Vi har flere gange udskudt åbningen af nye butikker, fordi der er mangel på stål, glas, fliser og inventar. Også vores forsøg med ubemandede butikker er blevet forsinket, fordi vi ikke kan få de råvarer, vi har brug. Sammen med manglen på attraktive lejemål, så er det det, der står i vejen for, at vi kan åbne så mange butikker, som vi ønsker.” 

En nødvendig beslutning 
Det er ikke alle, der trives med at træffe store beslutninger. Især ikke når fremtiden er mere end usikker. Jesper Østergaard er ikke en af dem. Faktisk har han det bedst, når det hele ”ikke glider i smør”. 

”Coronakrisen er en skrækkelig baggrund, men det er sjovest og mest interessante at navigere et skib, når der er kraftig sø. Så kan man som leder bevise, hvad man kan.” 

Da Jesper Østergaard sammen med resten af ledelsen besluttede at trodse krisen og sætte fuld fart på, trak han både på sin mave-fornemmelse og sin erfaring med at træffe store beslutninger under pres. En af de største blev taget, da lukkeloven blev skrottet i 2012. Det betød, at kunderne kunne få mange af de varer, som 7-Eleven tjente sine penge på, andre steder på samme tider af døgnet.  

”Coronakrisen er en skrækkelig baggrund, men det er sjovest og mest interessante at navigere et skib, når der er kraftig sø. Så kan man som leder bevise, hvad man kan.” 
- Jesper Østergaard, adm. direktør, 7-Eleven

Samtidig var læsestoffet også begyndt at flytte over på digitale kanaler og dermed væk fra 7-Eleven. Krise er et stort ord, men liberaliseringen af lukkeloven kaldte på handling. På beslutninger.  

Dem tog Jesper Østergaard og resten af ledelsen; 7-Eleven skiftede strategi. I stedet for at være en kiosk, der sælger madvarer, skulle virksomheden være en maddestination, der også sælger kioskvarer. Kunderne skulle stadig kunne købe en cola, men de skulle primært søge mod 7-Eleven for sunde måltider til at tage med på farten.  

”Det lyder som et banalt skifte, men der er kæmpe forskel, og det krævede meget af både hovedkontoret og købmændene i de enkelte butikker, for der er stor forskel på primært at sælge varer med langholdbarhed – eksempelvis sodavand – og varer med meget kort holdbarhed – eksempelvis friske sandwichs. 

imagegizrl.png

Jesper Østergaard, adm. direktør, 7-Eleven - Foto: Marie Bentzon


Processen har været lang og sej, men resultaterne taler sit tydelige sprog. For 15 år siden solgte hver butik fem tørre, tyske trekantssandwich om dagen. I dag er der ansat en kok, der sikrer sunde og lækre madvarer, hver butik langer i gennemsnit mere end 600 stykker madvarer over disken dagligt, og væksten kommer i høj grad fra salget af de sunde varer.

”Det var op ad bakke både internt og eksternt i starten, men beslutningen var den rette. Vi har vendt underskud til overskud, og i 2019 blev 7-Eleven Danmark også kåret til verdens bedste convenience-koncept,” forklarer Jesper Østergaard. 

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent