{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Turismen blev ramt først, hårdest og desværre også i længst tid, da covid-19 pludselig gjorde sit indtog i Danmark og resten af verden.
19. november 2021
Danmarks økonomi er stærk, men krisen er langt fra overstået for de mange virksomheder, der lever af internationale kunder og for rejsebranchen både ind og ud af Danmark. Det ser også sort ud for de dele af erhvervet, der har en lang planlægningshorisont. Her tager det lang tid at fylde ordrebøgerne.
Tal fra primo november 2021 viser, at de udenlandske turisters forbrug nu i alt er faldet med svimlende 58 milliarder kroner siden fjerde kvartal 2019. Hotelbelægningen og efterspørgslen var hen over sensommeren i klar bedring.
Sommeren blev bedre end forventet, og i september og oktober fortsatte den positive udvikling. Men det er vigtigt at huske, at værelsespriser og belægning langt fra er tilbage på normalen. Eksempelvis var omsætningen per tilgængeligt hotelværelse i København 52 procent lavere i september i år end før krisen i september 2019.
Hotellerne mærker stadig tydeligt, at de oversøiske gæster ikke er vendt tilbage, og tidshorisonten er umulig at spå om. Danmark er i november blevet ramt af tredje bølge, og resten af Europa er udfordret. Vi er ikke på den anden side.
En målrettet indsats
Der skal en målrettet indsats til for at få den udenlandske turisme op i gear. Turisterne skal vide, at de sikkert kan holde ferie i Danmark, hvilket Economist Intelligence Unit for nylig har bekræftet i deres årlige tryghedsundersøgelse, der udpeger København til at være verdens sikreste storby. Vi skal i langt højere grad markedsføre Danmark som turistdestination og realisere den mulighed og det momentum, vi har.
Dansk turisme skal være kendt i og tilgængelig for hele verden. Samtidig har vi i en lang årrække haft en styrkeposition på eventområdet. København har de seneste 20 år været blandt de største møde- og konferencebyer i verden, og også Aalborg, Aarhus og Odense er at finde på listerne. På sportseventområdet har Danmark særligt de seneste år været vært for betydeligt flere internationale mesterskaber end nogensinde før, og langt flere end vores størrelse burde tilsige.
Baggrunden er dels effektiv logistik og transport og dels styrker inden for sikkerhed, IT og venueområdet. Disse styrker blev tydeliggjort, da Danmark med kort varsel overtog det fulde værtskab af EM i damehåndbold i december 2020 og ved genåbningen af superligaen i maj-juni 2020, hvor Danmark på baggrund af protokoller udviklet af Divisionsforeningen, sundhedsmæssigt forsvarligt, gennemførte superligakampe med flere tusinde tilskuere.
Også sommerens succes med EURO 2020, World Pride og Live Nations koncert i Parken med Minds of 99 for 50.000 fans illustrerede, at Danmark har position til at vinde markedsandele efter coronapandemien. Der er i den grad brug for at genstarte branchen og få sat værdien af turisme og oplevelsesøkonomi på dagsordenen.
Det er Dansk Erhvervs vision, at Danmark i endnu højere grad prioriterer og investerer i turismen, som et betydningsfuldt væksterhverv, der skaber beskæftigelse, udvikling og vækst i hele turismens brede værdikæde og i alle dele af landet. Vi har grundlaget, og vi har virksomhederne – nu skal vi indfri potentiale.