{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Der er travlt hos Frode Laursen. Rigtig travlt. Transport- og logistikvirksomheden balancerer en stor efterspørgsel med øgede omkostninger og mangel på kvalificeret arbejdskraft. Men adm. direktør Thomas Corneliussen insisterer på stadig at prioritere selskabets egen grønne omstilling.
22. november 2021
”Jeg har været i den her branche i 30 år, og jeg har aldrig set noget lignende."
Sådan lyder det fra Thomas Corneliussen, der er adm. direktør i transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen.
”Lige nu har vi et usædvanligt højt aktivitetsniveau kombineret med en alvorlig mangel på kvalificeret arbejdskraft. Det skaber et meget udfordret marked,” fortæller han.
I Frode Laursen oplever man blandt andet, at udenlandske chauffører er forsvundet ud af Danmark i kølvandet på corona og som følge af ændringer i lovgivningen – og det skaber benhård konkurrence om arbejdskraft.
”Lige nu har vi et usædvanligt højt aktivitetsniveau kombineret med en alvorlig mangel på kvalificeret arbejdskraft. Det skaber et meget udfordret marked.”
- Thomas Corneliussen, adm. direktør, Frode Laursen
”Vi har et markant omkostningspres afledt af manglen på chauffører. Det er en kæmpe udfordring, der i bund og grund er afledt af situationen på arbejdsmarkedet,” siger han og konstaterer:
”Så der er rigeligt at se til.”
Selvom Thomas Corneliussen kæmper for at skaffe kvalificerede chauffører samt at holde omkostningerne nede, er der noget andet, der også gennemsyrer opgaverne på hans to do liste: Den grønne omstilling.
For direktøren mener, at det er vigtigt at holde fast i sin egen agenda. Og transportbranchen er i den tunge ende, når der måles på CO2-udledning og klimaaftryk.
Men det giver kun ekstra motivation på hovedkontoret i Vitten og i bilerne rundt om på vejene.
”Vi synes, det giver os et særligt ansvar for at gøre noget, og vi kan mærke, at både vores medarbejdere og ejere er enige. De har et ønske om at skabe forandring,” siger Thomas Corneliussen.
Ambitiøst mål kræver handling
I Frode Laursen er den interne målsætning at nedbringe selskabets CO2-udledning med 35 procent i 2030. I den forbindelse peger Thomas Corneliussen på, at en række nye teknologier, der er under udvikling, på længere sigt vil gøre en massiv forskel – heriblandt power-to-x, hvor grøn energi omdannes til brint.
”Men hvis vi skal nå vores mål, både som virksomhed og i samfundet, nytter det ikke, at vi venter på teknologier, der ikke er modne endnu,” siger han. Han mener, vi er nødt til at kigge på de løsninger, der kan gøre en forskel på den korte og den mellemlange bane.
Derfor har selskabet blandt andet fokus på driver behaviour, der dækker over, hvad chaufførerne kan gøre for at bruge mindre diesel og dermed udlede mindre CO2. Thomas Corneliussen fortæller, at en chauffør kan påvirke brugen med op til 10 procent.
Det kræver blandt andet forudseenhed i trafikken og at bruge bilens teknologi bedst muligt – derfor er det også vigtigt for Frode Laursen, at virksomhedens lastbiler er opdaterede på den nyeste teknologi.
Frode Laursen henter alle data på Corneliussen og tilføjer, at det ikke altid er en god forretning at være grøn.
”Det kan være dyrt, men hvis vores ejere, medarbejdere og kunder skal kunne genkende os i det, er vi nødt til at walk the talk.”
Han oplever desuden en øget interesse og efterspørgsel på grønnere løsninger fra kunderne – og en vilje til at bidrage til at betale de ekstra omkostninger, det medfører:
”Flere virksomheder har en oprigtig ambition om at læne sig frem og få skudt den grønne omstilling i gang.”
Thomas Corneliussen fortæller, at virksomheden bestemt selv kan blive bedre. Især i det daglige arbejde med blandt andet affaldssortering på dens i alt 650.000 kvadratmeter logistikcentre.
”Der kommer afsindigt store mængder affald. Der skal vi blive endnu bedre til at motivere og engagere til at sortere. Grøn omstilling er ikke noget, du skal finde en halv time til en gang om måneden. Det er noget, du skal tænke ind i det daglige.”
Han understreger dog også, at der er en grænse. For transportbranchen er en lavmarginbranche: ”Vi kan ikke bare være tossegode. Det er benhård konkurrence hver dag.”
International dansk virksomhed
Frode Laursen har også fokus på selve drivmidlerne til transportdelen, hvor HVO (drivmiddel, der produceres af affaldsmidler) og biogas kan være med til at gøre en forskel på den korte og mellemlange bane.
Dog er det for dyrt at tanke de mere klimavenlige alternativer i Danmark, sammenlignet med nabolandene, fortæller Thomas Corneliussen, der kalder Danmark ”en sort ø”.
”Det sidste halvandet år har vi flyttet tankninger ud af Danmark til lande som Sverige og Tyskland, der har en mere offensiv tilgang og omlægger afgifter,” fortæller han.
”Det er ærgerligt. Men vi glæder os over, at vi har den mulighed,” siger han og understreger, at det er en af fordelene ved at være en ”dansk international virksomhed”. Selskabet henter mere end halvdelen af sin omsætning uden for Danmarks grænser.
”Det sidste halvandet år har vi flyttet tankninger ud af Danmark til lande som Sverige og Tyskland, der har en mere offensiv tilgang og omlægger afgifter.”
- Thomas Corneliussen, adm. direktør, Frode Laursen
Derfor er det især lovgivningen i EU, der har direktørens bevågenhed. Men generelt er hans største ønske til politikerne kontinuitet, faste rammer, mindre bureaukrati og muligheden for at planlægge investeringer.
”Vi skal kunne investere fornuftigt. Der skal være en tidshorisont, der gør, at vi med en vis sikkerhed kan foretage de nødvendige investeringer. Det duer ikke at indføre nye rammevilkår hvert andet år,” siger han og understreger, at det ikke nytter at vente på, at de mest optimale teknologier bliver klar.
“Det er nu, vi skal handle. Hvis vi læner os tilbage og venter på de mest optimale løsninger, kommer vi ikke i mål.”
Frode Laursen startede virksomheden i 1948 med en enkelt lastbil. Virksomheden udviklede sig gennem årene, og i 1989 overtog Thorkil Andersenejerskabet.
Idag har Frode Laursen mere end 2000 ansatte og er en af de største logistikvirksomheder iNorden.
FrodeLaursen er en familie- ejet virksomhed, hvis kunder tæller de største multinationale mærkevareleverandører og nordiske detailkæder.