Gemt

Verdens første mærke for digital ansvarlighed er klar til brug

21. september 2021

 

D-mærket er den første mærkningsordning i verden for digital ansvarlighed og skal give forretningsværdi til virksomhederne, tryghed til forbrugerne og skabe et stærkere digitalt Danmark. Bag mærket står Industriens Fond sammen med Dansk Erhverv, Dansk Industri, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk.

 

D-mærket skal gøre it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse til en styrkeposition for danske virk-somheder, og interessen for det nye mærke er allerede stor.

”Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, så vi skal også være i top, når det gælder it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Det er nødvendigt, hvis forbrugerne skal bevare tiltroen og tilliden til digitalisering og virksomhederne skal forblive konkurrencedygtige. Med D-mærket får danske virksomheder nu, som de første i verden, en unik mulighed for at sende et klart signal til omverdenen om, at de prioriterer datasikkerhed, databeskyttelse og dataetik – og det skal skabe værdi for virksomhederne og tryghed til forbrugerne,” siger Mikael Jensen, direktør for D-Mærket.

"Vi skal vende et kæmpe problem til en stor fordel."

- Janus Sandsgaard, Digitaliseringspolitisk fagchef i Dansk Erhverv

D-mærket skal hjælpe virksomhederne konkret på vej, forklarer Janus Sandsgaard, Digitaliseringspolitisk fagchef i Dansk Erhverv. Det handler dels om det tekniske, men det handler grundlæggende om at skabe en ny it-sikkerhedskultur.

"Til en start betyder det, at vi gør virksomhederne mere robuste, og på sigt skal det styrke konkurrencekraften og gøre it-sikkerhed og digital ansvarlighed til en dansk styrkeposition. Vi skal vende et kæmpe problem til en stor fordel."

Ét mærke - flere kriterier
Forbrugere og virksomheder bruger allerede mærker, når de beslutter sig for at købe produkter inden for f.eks. fødevarer, miljø, legetøj, elektronik, bygninger, nethandel og underholdning. D-mærket er det første mærke af sin art i verden, der kobler it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i ét og samme mærke.
D-mærket giver virksomhederne mulighed for at vise deres forbrugere og samarbejdspartnere, at de tager digitalt ansvar.

”Der er ét mærke, men antallet af kriterier, som virksomhederne skal leve op til, vil variere afhængig af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og it, og derfor er D-mærket relevant for alle virksomheder, fra den lille selvstændige til de allerstørste med flere tusind ansatte. D-mærket guider virksomheder til nemmere at få overblik over, hvad de skal leve op til. Gevinsten ved at have D-mærket er den samme for alle virksomheder; det handler om at gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige,” forklarer programchef for Industriens Fonds cyber-program Malene Stidsen.

De første virksomheder er i gang
Før D-mærkets officielle lancering har over 50 virksomheder taget hul på processen med at leve op til D-mærkets kriterier. En af de virksomheder, der arbejder på at få D-mærket, er designvirksomheden ViSSEVASSE. Deres motivation til at blive D-mærket er at få styr på processer og arbejdsgange indenfor datasikkerhed for at sikre virksomhed og kunder bedst muligt.

”Det er min overbevisning, at mange virksomheder ikke har nok fokus på området og som derfor kan lære af denne proces og få en øget opmærksomhed på datasikkerhed”, siger Karsten Noel Poulsen, direktør i ViSSE-VASSE.

En af de første virksomheder, som har gennemgået tilsynsprocessen og er tildelt D-mærket, er it-rådgivningsvirksomheden sure’it.

”I forhold til den proces vi har været igennem, kan vi i høj grad se os selv i de kriterier, der er fastsat til en lille virksomhed som vores, og det har været positivt og lærerigt på den måde, at vi har igangsat mindre tekniske foranstaltninger for at leve op til de stillede krav,” siger Per U. Nielsen, partner i sure’it.

Fakta om D-mærket:

• D-mærket er relevant for alle typer af virksomheder.

• D-mærket tildeles virksomheder og ikke specifikke produkter og tjenester.

• D-mærket består af 8 overordnede kriterier som dækker it-sikkerhed, persondatabeskyt-telse, kunstig intelligens og dataetik.

• D-mærkets tilpasses den enkelte virksomhed, så en mindre virksomhed f.eks. en låsesmed ikke skal leve op til de samme antal kriterier, som en stor it-virksomhed.

• Det er gratis for virksomhederne at komme i gang og anvende D-mærkets digitale selveva-lueringsværktøj, men der er årlig betaling for at få selve mærket.

• Prisen for D-mærket afhænger bl.a. af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og it.

Læs mere på D-mærkets hjemmeside www.d-maerket.dk

• D-mærket er baseret på anerkendte, internationale rammeværker fra europæiske og nati-onale råd, udvalg og arbejdsgrupper, så mærket kan udbredes på europæisk plan og i større grad til internationalt orienterede virksomheder

Kontakt

Teknologi, Digitalisering & Tele

Frederikke Rosendal Egede Saabye

Fagchef for digitalisering