{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. april 2022
Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv, på overfladen ligner resultaterne i E-handelsanalysen for marts det, vi har set de mange foregående måneder: forbrugerne handler stadig hyppigt online, de bruger i stigende grad mobilen og de køber umiddelbart de samme varer. Hvad har ændret sig, siden du mener, at analyser antyder en ny virkelighed for danske netbutikker?
”Det har verdenen. Forbrugertilliden er lav, den generelle usikker er stor og priserne er rekordhøje. Det smitter også af på e-handlen, så selvom handelshyppigheden rammer niveauet for januar, hvor coronakrisen stadig rasede, så er der tegn på ændringer. Gennemsnitsværdien af e-handelskøb er eksempelvis 9 procent lavere end i februar. Samtidig kan vi se, at prisens betydning er steget fra 17 procent i årsrapporten til 18 procent i marts og muligheden for prissammenligning er vokset fra 4 til 6 procent som primære årsag til at handle online – det går stik imod den udvikling, vi har set gennem flere år.”
Så forbrugerne holder igen med de dyre køb?
”De er i hvert fald mere prisbevidste. Det kan også ses ved, at ”rejser” stadig ligger markant under niveau. Vi har også andre undersøgelser, der viser, at forbrugerne i stigende grad overvejer at droppe udlandsrejserne til fordel på ferie i Danmark.”
En ny analyse fra Step viser det samme: forbrugerne er usikre på økonomien og forventer derfor at blive mere bevidste om prisen. Det lyder som skidt nyt for netbutikkerne?
“Både og. Vi hører fra flere medlemmer, at salget er vigende, og at de samtidig er presset af høje priser på alt fra produkter til fragt. De første tilbagemeldinger fra E-handelsbarometeret med fokus på første kvartal viser da også, salget er markant under niveauet fra 1. kvartal 2021. Det kvartal var dog også præget af corona, og sammenligner vi med tiden før coronakrisen, så ligger det stadigt højere. Så det kommer meget an på, hvad man sammenligner med. Og så kan det øgede fokus på pris også være en fordel for netbutikkerne.”
Hvordan det?
”Ja, det er selvfølgelig til en vis grænse, men det er jo nemt at sammenligne priser på nettet, og har man først fundet den bedste pris, vil det for mange også være naturligt at købe varen direkte på nettet. Det kan også være en del af forklaringen på, at vi – på trods af det ovenstående – ser, at forbrugerne faktisk skruer lidt op for forventningerne til, hvor meget de vil handle online i den kommende tid. Det har ellers været faldende de sidste måneder. Det betyder ikke, at forbrugerne vil gå shop-amok i disse tider, men er nok udtryk for, at de mener, at de kan få mest for pengene ved at handle online.”
Så konklusionen er, at dansk e-handel er på vej ind i en ny fase?
”Ja, analysen og andre tal tyder på, at de vilde ”coronavækstdage” for langt de flestes vedkommende ovre, men sammenlignet med tidligere, så vokser e-handlen stadig. Og så sker der en udvikling i, hvorfor forbrugerne søger mod nettet, som netbutikkerne skal være opmærksomme på.”
Log ind og hent hele E-handelsanalysen for marts 2022