Gemt

Nye tal: Bæredygtighed spiller afgørende rolle hos B2B-indkøberne

21. april 2022

Indkøberne i B2B-virksomhederne stiller store krav til bæredygtighed, viser ny B2B E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv. Heldigvis er virksomhederne godt i gang med den grønne omstilling.  

Log ind og hent B2B E-handelsanalysen nederst og husk også, at du kan booke billet til B2B E-handelskonferencen her

I Brødrene Dahl er man ikke i tvivl; bæredygtighed er ekstremt vigtig. Både for virksomheden selv og for kunderne.    

Og de kan bakke det op med tal. I en undersøgelse foretaget blandt kunder og potentielle kunder svarer næsten halvdelen, at bæredygtighed er et vigtigt parameter for valg af grossist.  

”Vi har en klar forventning om, at kunderne inden for kortere tid ikke kun ønsker informationen om produkternes bæredygtighed, men også har nogle krav til bæredygtige valg. Og kan man som grossist ikke levere, bliver man fravalgt,” uddyber Henriette Berring-Langberg, bæredygtighedsansvarlig for Saint-Gobain Distribution Denmark, som ejer Brødrene Dahl.   

"Og kan man som grossist ikke levere, bliver man fravalgt."

- Henriette Berring-Langberg, Saint-Gobain Distribution Denmark

For at komme efterspørgslen i møde har virksomheden blandt andet gjort oplysninger om de officielle miljømærker tilgængelige på mere end 2.000 varer på BD.dk og i BD app, så installatørerne med få klik kan finde miljømærkede produkter og den tilhørende dokumentation for deres miljøpåvirkning.  

”De seneste år har vi igangsat en række mindre og større tiltag, der mindsker vores eget og kundernes klimaaftryk. Selvom de mindre tiltag ikke gør den store forskel fra den ene dag til den anden, så er det den konstante stræben og de vedvarende initiativer, der tilsammen flytter os mod en grønnere fremtid,” siger Henriette Berring-Langberg. 

Bæredygtige krav hos indkøberne 

Brødrene Dahl er langt fra den eneste B2B-virksomhed, der skruer op for bæredygtighedsindsatsen. Det forklarer Andreas Børresen, der som chefkonsulent i Dansk Erhverv med fokus på bæredygtighed jævnligt er i kontakt med B2B’ere, som ønsker at øge den grønne indsats.  

Det er positivt for den grønne omstilling og for virksomhederne selv. I Dansk Erhvervs nyeste B2B E-handelsanalyse svarer knap halvdelen af de adspurgte indkøbere nemlig, at de stiller krav til leverandørerne om bæredygtighed, miljøhensyn og social ansvarlighed. 

”Det er ganske markante tal, og derfor er det rigtig godt, at virksomhederne har stort fokus på, hvordan de kan imødekomme de krav,” forklarer Andreas Børresen  

Analysen viser også, at det især er virksomhederne med unge medarbejdere, der stiller krav.  

”Sammenholdt med, at der bliver stillet større krav hos de offentlige indkøbere, så det bliver altså kun vigtigere med en grøn profil i fremtiden. Det bliver simpelthen license to operate,” understreger Andreas Børresen. 

"Så det bliver altså kun vigtigere med en grøn profil i fremtiden. Det bliver simpelthen license to operate."

- Andreas Børresen, Dansk Erhverv

Han forklarer, at ”license to operate” blandt andet indebærer, at virksomhederne forventes at kunne dele ”bæredygtighedsinformation” om produkterne til indkøberne. 

”Indkøberne vil ofte selv have svært ved at afsætte ressourcer til at forstå de ofte komplekse regler og informationer om bæredygtighed, og derfor vil de forvente, at leverandørerne kan ”oversætte” for dem.” 

Det er Henriette Berring-Langberg helt enig i. 

”Den grønne omstilling i byggeriet er en kæmpe udfordring for installatørerne. Regelsættene og dokumentationskravene i forhold til bæredygtigt byggeri er dybt komplicerede, og installatørerne kan have svært ved at finde ud af, hvilke produkter der understøtter bygningscertificeringerne. Det er den opgave, vi gerne vil hjælpe dem med at løse på en nem og hurtig måde.” 

Undgå greenwashing 

Det øgede fokus på bæredygtighed mærkes også hos de virksomheder, der hjælper B2B’erne med at bygge deres digitale løsninger. Det kan de skrive under på i e-handelshuset Hesehus, forklarer adm. direktør Lars Hedal. 

”Det fylder meget, fordi kunderne efterspørger det. Der skal være informationer om bæredygtighed, og det stiller krav til brugeroplevelsen - hvornår præsenteres det fx som filtreringsmuligheder og på produktdetaljesiden? Samtidig skal man selvfølgelig undgå, at der går greenwashing i det. Og det stiller dermed også krav til produktdata i en PIM. Det er sjældent data, der findes - fx når det gælder CO2-udledning, så der er typisk en hel del arbejde i at fremskaffe det indhold.” 

Hesehus arbejder blandt andet sammen med Fristads og Kansas, som har lavet Green Calculator, hvor man kan regne ud, hvor meget CO2 og vand man sparer ved at vælge mere miljørigtige alternative produkter. Hvordan det blev udarbejdet og hvad det betyder, kan du blive klogere på til B2B E-handelskonferencen d. 15. juni 2022.  

Du kan læse mere og booke billet til konferencen via dette link. 

Husk også at hente vores guide om grøn markedsføring 

Log ind og hent analysen

 

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent