; ;
Gemt

En snak med Legeakademiet om grøn kommunikation

06. december 2022

Grøn omstilling er en evigt foranderlig størrelse, der sætter store krav til virksomheders fleksibilitet, både ift. tid og resurser. For hvad kan og må du kommunikere? Det kan være et minefelt.

 

Vi har taget en snak med Legeakademiet for at gå et spadestik dybere og se, hvad det egentlig er, virksomhederne bakser med i hverdagen i deres proces omkring den grønne omstilling og, ikke mindst, kommunikation. For det er netop det, en proces.

For Legeakademiet gik den for alvor i gang tilbage i marts. Det er, som de siger, en labyrint af regler, krav fra lovgivning og særligt fra forbrugerne, hvor klimaet i stigende grad er blevet et fokuspunkt.

Er du medlem og har brug for hjælp – log ind og hent Dansk Erhvervs guide til grøn markedsføring her.

”Det kræver vilje og tid at implementere. Vi skal tjekke leverandørernes oplysninger meget grundigere og være eksperter i forhold, vi hidtil har stolet på deres oplysninger om,” udtaler Kristina Hobbs, Head of Text and Translation hos Legeakademiet.

Som e-handler er det en knivskarp balancegang for, hvad man kan, skal og må kommunikere. Både ift. lovgivning, men i den grad også ift. forbrugerne, og det bliver yderligere komplekst, når man sælger til flere forskellige lande.

”En del af reglerne går ud på subjektive vurderinger af enkeltstående vareoplysninger, men hvad er gangbart og fornuftigt i hvert enkelt af de seks lande, vi har webshops i? Det er svære vurderinger, og med over 7000 varer og over 1500 nye om året er det en stor opgave. Implementeringen er mere end én fuldtidsstilling i sig selv for en virksomhed af vores størrelse,” siger Kristina Hobbs.

Greenwashing eller hushing

En ting er, hvad man gør internt, en anden er, hvad man som virksomhed kan kommunikere ud til omverden af sine grønne tiltag. Dokumentationen skal være i orden og certifikaterne skal være i hus, for træder du bare en smule ved siden af eller lever du ikke op til den målsætning, du har sat dig, så falder hammeren fra de kritiske forbrugere hårdt og hurtigt. Derfor afholder mange virksomheder sig også fra at kommunikere deres tiltag ud.

Det kan f.eks. være, at ens leverandører har en række tiltag, som du kan stå inde for, men ikke har de nødvendige certifikater, hvilket giver et dokumentationsproblem for danske virksomheder.

”Vi oplever, at balancen mellem greenwashing og greenhushing er hårfin. Nogle af vores leverandører har masser af gode tiltag, som vi gerne vil fremhæve, men de har ikke dokumentation og certificeringer på noget af det. Mens andre leverandører fremstiller sig som eco, naturlige eller lignende, selvom et kig i deres dokumentation afslører greenwashing,” lyder det fra Kristina Hobbs.

Giv dine leverandører mulighed for at informere dine kunder

Så hvad gør man? Den måde, Legeakademiet har tilgået det, er ved at give deres kunder muligheden for selv at vurdere og tage valg, og det kræver information. Derfor har de tilføjet et nyt tiltag.

”Nogle af vores leverandører har tiltag i en bæredygtig retning, som de ikke kommunikerer om, men som vi kan formidle om i vores ”grønnere valg”. Det kan f.eks. være leverandører af slidstærkt legetøj eller legetøj produceret i Danmark eller med fokus på social ansvarlighed,” siger Kristina Hobbs.

Legeakademiet har også søsat tiltag, så deres leverandører fremover skal informere klarere om bæredygtighed.

”Vi søger normalt information fra vores leverandører og producenter. Men flere af dem bryder de danske regler for grøn markedsføring og greenwasher, ofte uden at kende til de nye krav. Hvad gør vi så? Vi er i gang med at skærpe kravene i vores leverandørkontrakter, så de fremover skal tage stilling til vores “grønnere valg ”-parametre,” afslutter Kristina Hobbs.

Dermed leverer Legeakademiet så meget information som muligt, så deres kunder kan tage en informeret beslutning, uden at love guld og grønne skove.

Vil du læse mere om bæredygtighed, så besøg vores side om emnet her (for medlemmer).

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent