; ;
Gemt

Julehandlens slutspurt er sat ind

20. december 2022

Danskerne har taget ønskesedlerne frem og fået bestilt de sidste gaver på nettet. Data fra s360 viser, at der igen er god udvikling i e-handlen på både trafik, transaktioner og omsætning.

 

Hvor sidste uges tal viste mørke skyer over den danske e-handel, lysner det nu. Onlinekunderne har fået sat farten op, fundet pungen frem og gaverne er så småt på vej til at finde deres plads under juletræet.

Julehandlen for uge 50 er nemlig på niveau med samme uge i 2021 og det er over hele linjen, både på antallet af handler og målt i kroner og ører.

imaged0csg.png

Et lille juleønske opfyldt

Efter den lidt langsomme start på decemberhandlen var håbet, at danskerne ville sætte slutspurten ind i de sidste juledage. Der forventede tæt på hver tredje onlinekunde at handle deres julegaver fra d. 11. til d. 23. december (32 procent) ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for november.

De forventninger ser ud til at have holdt stik. Både antal transaktioner, sessioner og, ikke mindst, omsætning er steget mærkbart i uge 50. Det glæder Niels Ralund, E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv:

”Uden at være jubeloptimist på medlemmernes vegne, vil jeg tillade mig at have et lille smil om munden i denne uge, siger han:

”En fremgang i indekstal for antal transaktioner fra 90 til 100 – og endnu vigtigere – en stigning i omsætningstallet fra indeks 80 til indeks 100 sammenlignet med sidste år, er alt andet lige fantastisk læsning og det, vi krydsede fingre for, da vi fik tallene i sidste uge.”

image04i6b.png

(Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år.)

Så bliver det alligevel jul

Selvom det selvfølgelig er positivt, at tallene igen ligger på niveau med rekordåret 2021, hvor pandemien trods alt stadig havde en indflydelse, er det ikke ren jubel hos Niels Ralund. I krisetider som disse er der også øgede omkostninger og stigende priser, og det påvirker selvfølgelig også danske e-handelsvirksomheder på forskellige måder.

”Det er glædeligt, at tallene nu er mere positive. Forbrugerne har fundet pengepungen frem her i slutspurten og det er dejlig læsning. Lad det bare fortsætte nogle dage endnu, så bliver det alligevel lidt jul for de danske butikker – ikke kun på nettet, for mon ikke samme positive tendens gør sig gældende for resten af detailhandlen,” afslutter Niels Ralund.

Metoden

s360 Shopping Index bygger på data fra et bredt udsnit af danske e-handelsvirksomheder. Det udregnes for hvert eneste virksomhed og hver enkelt metrik ved at se på deres performance sammenlignet med samme uge sidste år. Herefter tages gennemsnittet på tværs af alle virksomhederne. Dataen er dermed normaliseret, således at ingen virksomheder vægter højere end andre. Endvidere benyttes et trimmet gennemsnit ved at fjerne outliers.

Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år. Indexet kan give et indblik i trends og udvikling over tid, men kan ikke benyttes til at beskrive den absolutte udvikling i de udvalgte metrikker eller anvendes som en endegyldig sandhed.

Data er rundet op/ned til nærmeste 5%.

Brancher

Alle de medtagne virksomheder er danske e-handelsvirksomheder med B2C som hovedfokus, enten pureplayers eller omnichannel-spillere. De opererer på tværs af kategorier og industrier. De er endvidere meget forskellige i modenhed og geografisk placering.

Virksomhedsstørrelser

Der er en bred repræsentation af virksomhedsstørrelser helt fra 10-20 ansatte og op til +1.000 ansatte.

Fordelingen indenrigs/udenlands

I de tal, som er vist, er der udelukkende benyttet data fra virksomhedernes danske hjemmesider(.dk).

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil