{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
15. december 2022
Se alle tallene i E-handelsanalysen – log ind for at hente den nederst på siden
Under Coronaen rykkede danskerne i stor grad på nettet for at foretage deres julegaveindkøb, og den tendens ser ud til at fortsætte.
Ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse forventer 8 ud af 10 onlinekunder at købe deres julegaver på nettet. Det er en stigning på 2 procentpoint ift. niveauet i 2021.
Det bliver stadig jul, men julemandens sæk er lidt mindre
Selvom forventningerne til julegavebudgettets størrelse over en bred kam næsten er de samme som i 2021, er der sket en stigning på 5 procentpoint i forbrugere med et mindre budget. i år. Her angiver 28 procent, at de samlet forventer at bruge under 1999 kr. på julegaver, hvor det lå på 23 procent i 2021. Der er som nævnt ikke den store forskel på de budgetter på +2000 kr.
Samme tendens kan også spores i antallet af julegavemodtagere, der over hele linjen ligger under niveauet i 2021, så i år køber danskerne i gennemsnit gaver til 7,1 personer (mod 7,4 i 2021). Kvinder køber samlet set til flere personer (7,6) end mænd (6,4), men forskellen på køn var dog større i 2021.
”Tiderne fordrer jo lidt påpasselighed, hvor mange kæmper med et mindre rådighedsbeløb, så derfor er det ikke overraskende, at flere forventer at bruge færre penge i julen. Det er dog positivt at se, at de danske forbrugere fortsætter med at se mod nettet for at købe deres julegaver,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Kommer slutspurten?
Som man også kan læse her på siden, har de første tilbagemeldinger fra julehandlen vist, at en god del af julegaveindkøbene allerede blev foretaget under Black Friday/Week. Men for netbutikker, der savner omsætning, er der måske håb forude.
Tæt på en tredjedel af onlinekunder (32%) forventer at købe deres julegaver fra midten til slutningen af juledagene (11. – 23. december).
”Optimist er nok et af de ord, jeg oftest bruger til at beskrive mig selv, og det vil jeg fortsætte med. Vi så under Black Week, at danskerne handlede efter deres forventninger, så nu krydser vi alle fingre for, at udsigterne til en jul med masser af gaver under træet vil få dem til at finde kortet frem her i slutspurten,” afslutter Niels Ralund.
Læs mere om Black Friday/Week og julehandlen:
Black Friday/Week: Forbrugerne fandt pungen frem
Julehandlen ser ud til at halte
Masser af ønsker i Ønskeskyen, men færre køb