; ;
Gemt

Søstrene Grene vil det sociale ansvar: ”At det kræver noget ekstra, det tager man med”

21. december 2022

At tage socialt ansvar ligger helt i tråd med søsterånden i Søstrene Grene. Det understreger virksomhedens adm. direktør Mikkel Grene, der før ansatte tidligere straffede med en vis bekymring og for nylig bød velkommen til ukrainske medarbejdere uden dansk- eller engelskkundskaber.

image3xks.png

Mikkel Grene mener det, når han siger, at Søstrene Grene skal være en mangfoldig arbejdsplads og tage socialt ansvar.

I løbet af især de seneste tre år har han som adm. direktør i virksomheden budt velkommen til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet, fordi de enten er tidligere dømte, har dårlige danskkundskaber eller noget helt tredje.

”Som adm. direktør går man jo ind i det her med en vis bekymring for, hvad betyder det for eksempel at have en tidligere straffet i virksomheden? Hvordan går det lige?” siger Mikkel Grene, der til gengæld er blevet positivt overrasket over, hvor godt det går.

”Der jo ikke lykkedes med alle og med alting, men hvor meget vi faktisk lykkes med, er jeg overrasket over,” siger han.

Social ansvarlighed er for ham en naturlig forlængelse af søsterånden i Søstrene Grene, som på den måde bliver forlænget ud i lokalsamfundet. Samtidig oplever han det som et stort privilegie at stå i spidsen for en virksomhed, der klarer sig godt og bliver drevet af passionerede mennesker:

”Så man sidder også med en følelse af, at vi har meget at give og også et ansvar for at hjælpe nogle af dem, der virkelig har brug for det. Så det er egentlig en oplagt mulighed – synes jeg – for at gøre en forskel lokalt.”

Ukrainere uden danskkundskaber

Nogle af dem, Mikkel Grene senest har hilst indenfor på Søstrene Grenes weblager i Viby sydvest for Aarhus, er ni ukrainere. Ingen af dem kan tale dansk, og de fleste kan heller ikke forstå tysk eller engelsk.

Det giver selvsagt nogle udfordringer, og til selve introduktionen måtte Mikkel Grene også have assistance af en ukrainsktalende tolk.

”Så begynder det at være der, hvor man skal tage nogle særlige hensyn. Så finder man ud af, at de kan arbejde i deres eget område, og nogle af dem, der kan noget engelsk, kan så hjælpe med at oversætte til de andre,” siger Mikkel Grene.

I det tilfælde må I vel også have nogle overvejelser, om det overhovedet giver mening?

”Nej, egentlig ikke. Vi står alle sammen med en lyst til at hjælpe, og vi tænker alle, det er så forfærdeligt og så uretfærdigt, hvad der sker med de mennesker og den livssituation, de står i. Man kan jo slet ikke sætte sig ind i, hvor hårdt det må være at være nødt til at flygte fra sit land, mens det bliver bombet,” siger Mikkel Grene og fortsætter:

”Så det kommer meget naturligt, at selvfølgelig har man lyst til at hjælpe disse mennesker. At det kræver lidt ekstra, det tager man med. For os at se er det jo også en win-win-situation. Vi står og mangler arbejdskraft som virksomhed, og samtidigt kan vi så hjælpe en række mennesker ind på arbejdsmarkedet og give dem en ny start.”

God opstart er afgørende

Selvom det overordnet set er en positiv oplevelse for Søstrene Grene at ansætte mennesker, hvoraf nogle har været langt væk fra arbejdsmarkedet i mange år, kræver det også økonomiske og ledelsesmæssige ressourcer.

Særligt i opstartsfasen er der brug for en særlig indsats og støtte, og derfor er det vigtigt, at netop det bliver prioriteret.

”Det er et spørgsmål om at tage hensyn til nogle særlige omstændigheder, der gør, at visse ting kan være svære i starten for de her personer. Så man har mulighed for at støtte op, prioritere det og have fokus på det og samtidig give plads til, at de stille og roligt kan komme ind i tingene, i stedet for bare at forvente, at det kører efter en snor fra starten af,” siger Mikkel Grene.

Derfor er det også vigtigt at have ledere i afdelingen, der også synes, det er spændende og meningsfuldt at hjælpe nye kollegaer godt i gang. På den måde sikrer man bedst, at det bliver en succes for begge parter.

”Den store udfordring er jo, at der er en grund til, at de er langt væk fra arbejdsmarkedet. Der er altid en eller flere vigtige grunde til, at det er sådan. Det er der, udfordringen ligger. Det kan være alle mulige forskellige udfordringer, den enkelte har. Så hvad er den store nøgle, vi kan bruge for lige at få løsnet op for den her situation?”

Må ikke komme på tværs af arbejdet

Når alt kommer til alt, er det afgørende, at arbejdsgangene fungerer, så varerne bliver pakket og sendt. Derfor handler det om at få arbejdet organiseret, så der er fokus på ressourcer i stedet for udfordringer og nederlag.

”De skal ret hurtigt indgå på normal vis, for der er nogle ting, der skal fungere. Der er kollegaer, der er afhængige af, at tingene kører, for ellers når man ikke det, man skal,” siger Mikkel Grene.

Når det lykkes, oplever Mikkel Grene, at få loyale og dedikerede medarbejdere.

”Hvis man lykkes med at få et menneske i et rigtigt job, som de måske aldrig nogensinde har haft eller måske ikke haft i mange år, så har man også et menneske, som er virkelig loyalt og virkelig brænder for at give noget tilbage til virksomheden. Det er det, vi oplever.”

”Derfor ansætter vi også disse mennesker på normale lønvilkår, fremfor med tilskud fra det offentlige, for at vise dem, at vi tror 100 procent på dem. Det betyder meget for dem, at begge parter forpligter sig ved at gå helhjertet ind i det fra første dag og stoler på, at det fungerer og at det bliver langsigtet,” siger han.

Derfor er planen også, at der fremover skal ansættes endnu flere på samme løsning, og arbejdes tæt sammen med Jobcenter Aarhus og organisationerne High:five, Jobbanken, SIND og Job og Unge (Aarhus Kommune) – også selvom arbejdsudbuddet kommer til at stige.

”Selv når beskæftigelsen er høj, kan det være svært for de mennesker at få en fod indenfor, selvom alle virksomheder skriger på arbejdskraft. Så jeg kan godt frygte, hvad der sker, når vi formentlig ser en stigende ledighed næste år, når krisen begynder at få en reel effekt på virksomhederne i Danmark. Så vil det blive endnu sværere for de her mennesker, og dermed er der et endnu større ansvar for virksomhederne for at gøre noget alligevel, selvom det kan virke svært eller uoverskueligt.”

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Peter Halkjær

Arbejdsmarkedschef
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent