Gemt

Opbrud på betalingsområdet: Det er på tide at tilbyde forbrugerne mobilbetaling som det første

25. februar 2022

Betalinger via apps har formentlig overhalet betalingskortet som forbrugernes mest benyttede betalingsmiddel i danske netbutikker. Tal fra Dansk Erhverv viser, at potentialet er endnu større. 

Hent hele E-handelsanalysen nederst på siden

I flere år har betalinger via apps ædt sig ind på de traditionelle betalingskort-betalinger, og nu tyder det på, at de faktisk har overhalet betalingskortene som den mest benyttede betalingsform i de danske netbutikker.  

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at 55 procent af danskernes køb på nettet i 2021 blev gennemført med betalingskort, mens 31 procent skete med betalingsapps som MobilePay. En markant fremgang, som kan hænge delvis sammen med indførelsen af SCA-betalinger i januar 2021. 

”Det interessante er, at de tal er for handler i danske og udenlandske netbutikker. Det er vores klare overbevisning, at andelen af app-betalinger er markant højere, når vi kun ser på de danske netbutikker,” forklarer Henrik Theil, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Mobilbetalinger er mest anvendt hos den yngre del af befolkningen, mens de ældre bruger betalingskort og netbank/faktura. 

Mobilen klarer halvdelen af alle betalinger online 

QuickPay, som håndterer betalinger for en lang række danske netbutikker, bekræfter Henrik Theils vurdering. Deres tal for 2021 viser, at MobilePays andel af transaktioner i hver måned har ligget over 50 procent – i december rundede den endda 60 procent. 

”Vi kan bekræfte, at mere og mere af internethandlen bliver drevet af mobile devices og mobile betalingsmetoder, hvor vi ser en støt stigende vækst,” forklarer QuickPays Thomas Jensen. 

 

Han forklarer videre, at selvom MobilePay sidder solidt på markedet nu, er der en øget konkurrence fra de internationale giganter:  

”MobilePay dominerer stort, men aktører som Apple og Google bliver også mere og mere synlige. Senest har vi således lanceret support for Google Pay hos QuickPay.”  

Den udvikling kan også aflæses i tal fra Nationalbanken, der viser andelen af befolkningen med mobilbetalingsløsninger MobilePay er suverænt størst med 92 procent, men fra 2019 til 2021 voksede andelen med Apple-betaling fra 9 til 18 procent, og Google gik fra fire til ni procent. 

Hvad betyder det for netbutikkerne?  

Mobilbetalinger buldrer frem, og andelen kunne tilsyneladende være større. Der er nemlig flere forbrugere, der foretrækker at betale via mobilen (38 procent), end der er forbrugere, der har betalt på denne måde (31 procent). De har altså ikke haft muligheden.  

"Hvis ikke man allerede tilbyder en eller anden form for mobilbetalingsløsning i sin webshop, så skal man kridte skoene og komme i gang."

- Henrik Theil, Dansk Erhverv

Spørgsmålet er, hvad det og den generelle udvikling betyder for netbutikkerne? 

Henrik Theil er ikke i tvivl.  

”Hvis ikke man allerede tilbyder en eller anden form for mobilbetalingsløsning i sin webshop, så skal man kridte skoene og komme i gang, og man bør helt klart overveje at tilbyde mere end en løsning – jævnfør Apple og Googles vokseværk. Samtidig bør man kraftigt overveje, om ikke det er ved at være tid til, at mobilbetaling er den første betalingsmåde, man tilbyder forbrugerne.” 

 

Hent E-handelsanalysen 2021 ved at logge ind.

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent