Gemt

E-handelsanalysen december: høje forventninger, stor andel app-betalinger og mere udlandshandel

20. januar 2022

December var endnu en interessant måned for dansk e-handel. Her får du nogle af E-handelsanalysens vigtigste tal om de danske forbrugeres digitale valg  

Se alle tallene i E-handelsanalysen - log ind for at hente den nederst på siden

46 procent af danskerne handlede i løbet af den seneste uge i december – niveauet er 6%-point lavere end november, men på niveau med de foregående måneder. 64 procent af danskerne handler generelt online mindst en gang månedligt.​ 

Hvordan handler og betaler forbrugerne? 

Smartphones bruges ved 38 procent af handlerne i december skete på en smartphone – 6,5%-point højere end december 2020. PC & Mac står for 43 procent og er stadig den mest anvendte enhed. 

Det er interessant og bemærkelsesværdigt, at halvdelen af betalingerne (50 procent) i december blev klaret med et betalingskort, da det er det laveste niveau, vi har målt. ​ 

Omvendt gik betalinger med app frem med 9%-point ift. december 2020 og landede på 35 procent af alle transaktioner.  

Hvad købte de? 

Her er der ikke de store overraskelser; tøj, sko og accessories topper endnu en gang listen – både målt på forbrug og handler. 

Rejser er desværre stadig ramt af restriktioner og tog kun 4 procent af det samlede forbrug, hvilket er markant under præ-coronatiden. 

Høje forventninger til fremtiden 

De stigende smittetal og restriktioner påvirkede forbrugerens forventninger til fremtidens e-handelsforbrug i december. Andelen, der forventer at købe mere de næste 12 måneder, er på knap 26 procent, mens knap 7 procent forventer at købe mindre. Netto mener knap hver femte dermed, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste 12. Gennemsnitligt har der været 8,8 procent netto-positive de seneste 12 måneder. 36% mener desuden, at de har handlet mere online de seneste 12 måneder sammenlignet med tidligere. 

Der er også gode nyheder til rejsebranchen, da det især er i denne kategori, at forbrugerne forventer at skrue op for forbruget.  

Analysen viser også, at forbrugerne forventer at handle mere i udlandet i 2022. 

 

Log ind og hent hele analysen, som særligt dykker ned i forbrugernes forventninger og udlandshandlen

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil