; ;
Gemt

Netbutikker får fjernet Facebookopslag: ”Det har kostet os omkring en halv million”

04. januar 2022

Facebook har fjernet flere opslag fra Plantetorvet og Den Sidste Flaskes Facebook-konti uden at give en nærmere forklaring på hvorfor. Det har ledt til tab i omsætning og stor forsigtighed hos virksomhederne. Her giver de indblik i forløbet.

Der var ikke noget, der virkede usædvanligt ved Den Sidste Flaskes facebookopslag, da de en morgen fik besked fra Facebook om, at de var blevet fjernet. Den online vinforhandler har i tre år lavet daglige opslag på platformen, og der har aldrig været et problem – før nu.

”Vi har lagt vinopslag op i mange år, og vores content er relativt ensformigt. Vi står op den 13. oktober og kigger på instagram og Facebook, hvor der står, at de har fjernet nogle af vores opslag. Nogle opslag, som vi har lavet 1000 gange før,” siger direktør for Den Sidste Flaske, Tobias Hinchely Pedersen.

De følgende to uger blev omtrent femten opslag fjernet fra netbutikkens Facebookside. Tobias Hinchely Pedersens private profil samt flere af hans ansattes profiler blev lukket ned. Han rækker ud til Facebook såvel som netbureauer.

”Vi kan ikke få svar på, hvad vi gør galt. Vi får at vide, at vi har brudt community violations, men det har vi ikke. Vi gisner om, at der er en algoritmisk fejl. Vi har været begrænset i at lave events, og det har kostet os omkring en halv million,” siger han.

Lukket uden varsel
Den Sidste Flaske er ikke den eneste netbutik, som har oplevet at få fjernet opslag fra Facebook. Netbutikken Plantetorvet fik lukket deres annoncekonto to gange sidste år. Lukningen varede omtrent en måned begge gange.

”Vi har ikke fået yderligere forklaring nogen af gangene udover, at det var en intern fejl fra deres side. Jeg har været i dialog med dem for at få mere information, så vi kunne undgå det fremover, men det virker til, at de ikke selv er klar over det,” siger marketings- og e-handelschef hos Plantetorvet, Anders Boelt.

Virksomheden har ikke fået fjernet et Facebookopslag siden januar – dog oplever de andre komplikationer, som har konsekvenser for deres annoncering.

”Det sker jævnligt, at Facebooks algoritme afviser produkter i vores produktfeed med besynderlige forklaringer. Derudover kan vi opleve, at nogle organiske opslag en gang i mellem får begrænset rækkevidde, uden at vi kunne finde en årsag til det,” siger han.

Vær forsigtig
Da hverken Tobias Hinchely Pedersen eller Anders Boelt er kommet til bunds i, hvilke retningslinjer deres opslag har overtrådt, er det svært for dem at give et konkret råd til at forebygge, at ens annoncer og opslag bliver fjernet.

Dog siger Tobias Hinchely Pedersen, at forsigtighed er vejen frem.

”Vi har sadlet om i den type content, vi har lavet og prøvet os frem. Tag de forbehold, man kan. Målret opslagene endnu mere og indskrænk landene, man annoncerer i. Og hvis du sælger alkohol, så vær ekstra forsigtig,” siger han.

Anders Boelt foreslår, at man har én eller to konti ekstra som ’back-up’.

”Jeg vil råde andre virksomheder til at oprette én eller to annoncekonti yderligere, så man har en back-up, men man kan godt opleve, at de lukker alle sammen. Hvis først de har lukket kontoen, så kan man ikke gøre så meget andet end at appellere beslutningen til Facebook og tage kontakt til sit bureau, hvis man har et, da de ofte har bedre adgang til Facebooks repræsentanter,” siger han.

Better safe than sorry
Ifølge direktør for det digitale marketingbureau Web2Media, Rasmus Terp, er Plantetorvet og Den Sidste Flaskes oplevelse ikke enestående. Webbureauet har oplevet flere netbutikker i samme situation.

”Det er vores opfattelse, at Facebook har en ”better safe than sorry” tilgang. Det betyder også, at ens annoncering fra tid til anden kan blive afvist, selvom man overholder retningslinjerne. Det skaber en usikkerhed for annoncøren – med rette. Så selvom vi på Facebook mange gange kan skabe gode returns på betalte annoncering, så skal man desværre have denne risiko i betragtning,” siger han.

Han anerkender, at netbutikkerne har grund til at være frustreret over de uklare linjer, men kommer også med et råd til, hvordan man gør sig mindre afhængig af Facebook som annonceringsplatform.

”Vores anbefaling, særligt i forhold til Facebook, er at se det som en add-on til sin markedsføring. For os understreger det vigtigheden af kontinuerligt arbejde med Owned media, førstepartsdata, som kan bruges på tværs af flere platforme. Der er desværre ingen genvej til den strategi eller blivende resultater, men det er til gengæld måden, man bliver mere uafhængig af de store tech platforme,” siger han.

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil