Gemt

Danske virksomheder scorer europæisk topplacering – igen

02. juni 2022

De danske virksomheder giver de europæiske konkurrenter baghjul, når det kommer til digital handel, viser nye redegørelse fra Erhvervsministeriet.  

Erhvervsministeriet har netop udgivet Redegørelse om Danmarks Digitale Vækst 2022, og den er skøn læsning, hvis man interesserer sig for digitalisering, e-handel og topplaceringer. 

Redegørelsen viser nemlig, at de danske virksomheder endnu en gang snupper en europæisk topplacering, når det kommer til brug af digitale salgskanaler – faktisk er vi kun overgået af Irland.  

”Det er superflot, men det er ikke en overraskelse, for de danske virksomheder har ligget i top i de sidste mange år,” siger Niels Ralund og peger på en rækker årsager til topplaceringen: 

”Danmark er et gennemdigitaliseret land med god digital infrastruktur og det hjælper virksomhederne. Samtidig er der nogle skarpe digitale hjerner på internationalt niveau og så har mange virksomheder været tidligt med på den digitale bølge. Det betyder, at vi har et ganske harmonisk og mangfoldigt e-handelsmarked, som ikke er domineret af få spillere, som vi kender fra andre lande.”  

Ros til den digitale strategi 

Niels Ralund sender samtidig en ros af sted mod SMV:Digital-programmet, der siden 2018 har understøttet SMV’ernes digitale omstilling og styrket deres e-handel. 

”Det har hjulpet mange virksomheder i gang, og derfor er vi også glade for, at regeringen i sit digitaliseringsudspil lægger op til, at det skal fortsætte.” 

Potentiale for mere eksport 

Ifølge redegørelsen er dog også et par hår i suppen. Det handler om e-eksporten, som ifølge Redegørelsen har potentiale til mere. Ifølge tallene er det kun 15 procent af virksomhederne, der e-eksporterer.  

Der er dog nogle forskelle, som er væsentlige at have med, forklarer Niels Ralund.  

”På tværs af brancher ligger handel og transport mv højt oppe, mens også virksomheder inden for information og kommunikation er rigtig godt med sammenlignet med andre lande. Derimod er de bygge- og anlægsvirksomhederne lavere på listen. Det er typisk de lidt tunge industrivirksomheder, der er udfordret.”  

”Så ja, der er selvfølgelig – og heldigvis – potentiale til mere, men det er også vores indtryk, at det er et område, som flere og flere virksomheder kaster sig over, og de har heldigvis masser af virksomheder at spejle sig i,” siger han og henviser til, at Dansk Erhvervs analyser viser, at e-eksporten er i fremgang 

Har du lyst til at skrue op for eksporten, så husk, at Dansk Erhverv har en masse eksportguides, der kan hjælpe dig.  

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent