Gemt

5 tips: Sådan skræmmer du kunderne væk fra din netbutik

03. november 2022

Dorligt språg, manglende kontaktoplysninger og høje fragtpriser er de typiske årsager til, at kunderne dropper at handle på nettet, viser nye tal fra Dansk Erhverv. 

Log ind og hent analysen i bunden af artiklen.

Vi nærmer os den travleste tid på e-handlernes år, og selvom forbrugerne har skruet en del ned for forbruget, så kan du stadig risikere at få så travlt, at du hverken kan nå at se den nyeste sæson af The Crown, pynte hytten op til jul eller finde outfittet til julefrokosten.

Men frygt ej; Dansk Erhverv er på baggrund af E-handelsanalysens fokus på konvertering klar med en række gode tips, der med sikkerhed kan skræmme dine kunder væk, så du får bedre tid til at lave alt andet end at tjene penge.

Tip 1: Bank (fragt)prisen i vejret!

Pris på både produkter og fragt betyder overraskende nok rigtig meget for, om forbrugerne dropper et køb. Derfor er det en sikker vinder-kombination at hæve prisen på begge dele. Hvis du først vil skræmme forbrugeren væk i sidste sekund, så skal du fokusere på fragtprisen. Det er nemlig den primære grund til, at kunder afbryder et planlagt køb.

Tip 2: Lad kunden vente

De fleste kunder vil tilsyneladende gerne have deres varer, umiddelbart efter at de har bestilt dem. Derfor er det en god ide at have lang leveringstid, hvis du vil sikre færre kunder. Det er dog ikke en stensikker vinder, så du kan med fordel også fjerne muligheden for at betale via en app eller gøre tjek-ud-processen besværlig. Tænk kreativt!

Tip 3: Drop e-mærket!

Hver tredje forbruger er enig i, at det er mere trygt at handle i en netbutik, der er e-mærket. Det styrker troværdigheden og det kan nemt give flere kunder. Hvis du hellere vil binge den nye Game of Thrones end at betjene kunder, så er det altså bare med at få fjernet det mærke – og din troværdighed.

Tip 4: Lad dine børn skrive dine tekster

Troværdighed betyder som sagt meget, men det er heldigvis nemt at fjerne den. Et af de mest effektive redskaber er at lave en masse stavefejl og generelt have et dårligt sprog. Derfor kan du med fordel lade dine børn stå for produktbeskrivelser og så videre. Du aktiverer ungerne OG skræmmer kunderne væk på samme tid. Win-Win.

Tip 5:  Fjern dine kontaktoplysninger og billeder

Hvis du er rigtig svær at komme i kontakt med, så er der en god chance for, at du bliver fravalgt. Du kan vælge at fjerne dine kontaktoplysninger fra siden, men det er ulovligt. Derfor anbefaler vi, at du ikke svarer på mail og heller ikke tager telefonen, hvis fok ringer for at høre til de mange sære produktbeskrivelser eller skyhøje fragtpriser. Du kan også med fordel fjerne dine billeder af de ansatte, så dine kunder får fornemmelsen af, at de handler med en robot.

Det var det. Nu er du klar til en rolig højsæson uden kunder.

Hvis du alligevel fortryder og hellere vil øge din troværdighed og give god kundeservice, så anbefaler vi, at du dropper vores råd, gør det modsatte og henter den nyeste E-handelsanalyse, som har fokus på konvertering.

Log ind og hent analysen:

 

 

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent