Gemt

Black Friday/Week: Forbrugerne fandt pungen frem

28. november 2022

Det blev, på trods af detailhandlens skepsis, energikrise og lav forbrugertillid, en forrygende Black Friday/Week, hvor kunderne var i gang tidligt og holdt aktiviteten høj hele ugen.

Der var i ugerne op til Black Friday modsatrettede meldinger fra butikkerne og forbrugerne ifølge Dansk Erhvervs analyser. Her havde både de fysiske og online butikker placeret sig i det pessimistiske hjørne, mens forbrugerne var noget mere optimistiske i deres forventninger. Det viste sig at være sidstnævnte, der endte med at holde stik.

På trods af alle bekymringer omkring dansk økonomi slog MobilePay i den forgangne uge alle hidtidige uge-rekorder for handel på nettet.

”Frygten for en dårlig uge blev gjort til skamme, og forbrugerne var aktive hele ugen, som vores forbrugeranalyse også indikerede. Så det er en stor glæde at se, at det er gået som forbrugerne forventede,” siger Niels Ralund, E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv Digital Handel.

Forbrugerne har svinget kortene både hos store og små netbutikker. Det bekræftes også af Anders Eiler, CSO hos DanDomain:

”Der var fart på hele ugen, hvor det var tæt på én til én med sidste år, både ift. omsætning og antal ordrer.”

Black Friday er ikke kun online

Black Friday har længe været en begivenhed, hvor særligt nethandlen bare voksede og voksede. I år er de fysiske butikker også kommet med på vognen.

”Kigger vi på Black Fridays popularitet generelt, er det i dag svært at finde e-handelsbutikker, der ikke deltager i Black Friday, hvor der for ti år siden kun deltog en håndfuld. Samme udvikling er sket i fysisk handel,” siger Jeppe Juul-Andersen, storkundechef i Nets.

Trods energikrise, advarsler imod svindel og den lave forbrugertillid, der ellers har fyldt i medierne, ligger resultaterne på niveau med sidste år på nettet, og de fysiske butikker har oplevet markant fremgang.

"Den afmatning af købelysten hos forbrugerne som medierne taler om, er ikke umiddelbart at spore, hvor der er en stigning i antallet af handler ift. samme periode sidste år,” siger Mark Eskelund fra QuickPay.

Fokuserede forbrugere

Nu vokser træerne sjældent ind himlen og selvom meldingerne er positive, så har det ikke været en decideret forbrugsfest. Forbrugerne havde indstillet sigtekornet på de gode tilbud og gik målrettet efter dem.

”Det var nogle beslutsomme forbrugere i år, som søgt de gode tilbud, og derfor har der heller været ikke så mange impulskøb,” slutter Niels Ralund.

Dansk Erhverv har taget pulsen hos distributionsselskaberne, PostNord, DAO365 og GLS. Forbrugerne kan se frem til hurtig levering af deres indkøb fra nettet, hvis de ikke allerede har modtaget dem.

”Vi havde forventet, at niveauet var nogenlunde det samme som sidste år, og det viste sig at være korrekt, om end en smule højere. Så leveringstiden er som normalt, men alt er på bilerne,” siger Steen Kristensen, direktør GLS.

Læs mere:

Black Friday/Week tangerer nok sidste års rekord

Netbutikkerne sænker forventningerne til Black Friday – forbrugerne skruer op

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent