Gemt

Hver fjerde netbutik er klar til Singles Day

03. november 2022

Netbutikkerne har ikke forventninger om et stort salg på udsalgsdagen Singles Day, men det er en god måde at teste kampagner og systemer inden Black Friday, viser ny undersøgelse fra Dansk Erhverv. 

Når det kinesiske udsalgsfænomen Singles Day rammer Danmark d. 11. november har de danske forbrugere fin mulighed for at gøre en god handel i flere danske netbutikker. Godt hver fjerde netbutik svarer i en ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv, at de deltager i udsalget. 

Det er på nogenlunde samme niveau som de sidste par år. Omvendt er der sket en udvikling i forventningerne til omsætningen, siger Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv: 

”Der er skruet godt ned for forventningerne, hvilket er ganske forventeligt i den situation, som e-handlen står i nu kontra sidste år, hvor corona stadig prægede salget markant og forbrugertilliden ikke var i kulkælderen.” 

Opvarmning til Black Friday 

Knap halvdelen af netbutikkerne, der kører med Singles Day-tilbud, forventer, at bundlinjen bliver som en almindelig salgsdag, mens hver tiende forventer en dårligere bundlinje. Et boost til omsætningen og bundlinjen er dog ikke den eneste grund til at deltage i Singles Day: 

”Det er en rigtig god mulighed for at trykteste sine kampagner og systemer inden Black Friday, der venter lige om hjørnet. Det svarer til at få muligheden for at spille kamp mod Lyngby ugen inden, man skal møde FCK,” forklarer Carsten Rose Lundberg.  

Han fortsætter:  
 
”Man skal heller ikke undervurdere muligheden for at øge kundeloyaliteten igennem særlige tilbud og god kampagnekommunikation.” 

Singles Day slog forventningerne sidste år 

Sidste år var der høje forventninger til Singles Day, og de blev faktisk overgået. Tal fra QuickPay, der håndterer betalinger på nettet, viser, at antallet af transaktioner steg med 19 procent sammenlignet med Singles Day 2020. I forhold til torsdagen i ugen inden steg den også med 19 procent, og med 35 procent i forhold til en almindelig torsdag i oktober.  Også hos MobilePay slog dagen ud med høje tal. Antallet af transaktioner voksede med 43 procent fra året før, og omsætningen steg med 15 procent i forhold til dagen inden. 

”Det bliver spændende at se, hvilken vej det går i år, da det kan være en indikator på forbrugernes humør op til Black Friday-perioden,” slutter Carsten Rose Lundberg. 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent