; ;
Gemt

Ønskeskyen: Kundernes ønsker peger på selvforkælelse

15. november 2022

Efter Corona og dermed fokus på at trimme hjemmet, så er kundernes ønskesedler nu præget af selvforkælelse, så bolig og livsstil skiftes ud med cremer og smykker viser en dugfrisk måling fra Ønskeskyen. 

Årets højtid for detailhandlen nærmer sig med hastige skridt. Om det bliver en rigtig god eller knap så god Black Friday og jul vil tiden vise, for forventninger om større eller mindre salg i forhold til sidste år peger i forskellige retninger alt efter, om vi spørger netbutikkerne eller kunderne.

Uanset størrelsen på indkøbene fra såvel Black Friday som den traditionelle julehandel, så vil gavekøb indeholde flere personlige forkælelsesgaver end de praktiske til hjemmet, viser Ønskeskyens helt dugfriske undersøgelse af kundernes ønskesedler.

"Danskerne har i den grad taget Black Friday til sig. Der er generelt større købelyst, når vi nærmer os denne Black Friday-perioden. Vi ser et kæmpe udsving i antallet af nytilkomne ønsker og Ønskelister, som stiger med ca. 700-850% i denne periode,” fortæller Casper Ravn-Sørensen, direktør for Ønskeskyen.

På Ønskeskyen kan kunderne skrive deres ønsker med link til de helt rigtige gaver, og dele dem med venner og familie. Der er 45 % flere brugere i oktober 2022 end samme måned året før, og de har over 185.000 ønskesedler med flere end 3,6 mio. ønsker.

”Det kan tydeligt ses i danskernes ønsker, at tendensen har ændret sig fra 2021 til 2022. I 2021 kunne man klart se, at folk var hjemme på grund af Corona, så de brugte flere penge i kategorien Bolig & Livsstil samt produkter fra kategorien "Ure & Smykker". I 2022 ser vi en helt anden tendens, hvor folk i langt større grad ønsker sig produkter fra kategorierne "Beauty & Kosmetik og Mode & Fashion"," siger kommerciel direktør Morten Bjørn Mortensen fra Ønskeskyen.

Morten og kollegerne i Ønskeskyen har tjekket danskernes top-ønsker fra de 3 største kategorier i perioden fra d. 1/11 - 14/11. Sidste år på samme tid var Bolig og Livsstil nr. 1. De nyeste data fortæller os, at det er nedenstående kategorier, der trender hos Ønskeskyen i år. Mode & Fashion har samme volume som sidste år.

1) Top 5 ønsker: Beauty & Kosmetik (1. nov - 14 nov.)

  1. CERAVE Hydrating Cleanser 473 ml
  2. CERAVE Moisturising Lotion 473 ml
  3. DIOR Addict Lip Glow Oil 001 Pink
  4. LA ROCHE-POSAY Effaclar DUO+ ansigtscreme 40 ml
  5. THE ORDINARY Niacinamide 10% + Zinc 1% 30 ml

2) Top 5 ønsker: Smykker & Ure (1. nov - 14 nov.)

  1. Pico Afrika Øreringe Guld
  2. Stine Winther Birth Year Ring
  3. Pernille Corydon Dream Catcher Ring
  4. Stine Winther Beathe Ring
  5. Maanesten Viva Ring Guld

3) Top 5 ønsker: Bolig & Livsstil (1. nov - 14 nov.)

  1. Mushroom lampe - Small
  2. Eva Trio - Legio Nova Ovnfast fad - 3 dele
  3. & tradition - Flowerpot VP9 Bordlampe
  4. Royal Copenhagen -  Hvid Riflet Middagstallerken 
  5. Royal Copenhagen -  Hvid Riflet frokosttallerken

Læs mere Om Black Friday:

Overraskelse på vej? Forbrugerne gør klar til stor Black Friday

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent