{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. november 2022
Black Friday, som rettelig burde hedde Black Week, kan blive en positiv overraskelse for de mange danske virksomheder, der i år ellers har sænket forventninger til det store udsalg.
I en ny analyse blandt forbrugere, der handler online, svarer 47 procent, at de forventer at handle på Black Friday. Det er lidt højere end sidste år, hvor 43 procent forventede at handle, og det overrasker Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:
”Sidste år var præget af corona-restriktioner og stor fremgang i e-handlen, mens vi i år oplever stor økonomisk usikkerhed og også har set en opbremsning i e-handlen. Derfor kommer det bag på mig, at forbrugerne tilsyneladende er mere købeklar i år.”
Niels Ralund bemærker også, at der er sket en voldsom stigning i andelen af købeklare forbrugere de sidste år:
"I 2019 var det hver tredje, der ville handle, og nu er det hver anden. Det siger noget om, hvor meget e-handlen er vokset."
- Niels Ralund
Analysen viser også, at de forbrugere, som går efter særlige Black Friday tilbud, forventer at bruge cirka samme beløb som i 2021. I 2022 har 22 procent af forbrugerne en forventning om at bruge mere end 5.000 kroner sammenlignet med 20 procent i 2021. Omvendt er der også en lidt større andel, der forventer at bruge under 1.000 kr. i forhold til sidste år.
”Den økonomiske situation taget i betragtning er det også en positiv overraskelse, og hvis det holder stik, så kan Black Friday og Black Week slå sidste år, hvor vi vurderer, at der gennem ugen blev solgt for mere end 3,2 mia. kr. online, hvilket var en tangering af rekorden i 2020.”
De nye tal om forbrugerens forventninger er gode nyheder for de danske netbutikker. De er nemlig nervøse før årets store udsalg: Hver fjerde forventer mindre salg end sidste år og 24 procent forventer slet ikke at tjene penge på at deltage.
”Der er sket en opbremsning i e-handlen, og derfor er 4. kvartal med Black Friday og julesalget ekstra vigtigt. Derfor vil det helt sikkert dæmpe nerverne hos virksomhederne at høre, at forbrugernes købelyst er stor.”
- Niels Ralund
Selvom den nye analyse er godt nyt for butikkerne, så vokserne træerne ikke ind i himlen, pointerer Niels Ralund og peger på, at butikkernes salg i tiden op til Black Week dykker, og at butikkernes omkostninger til alt fra marketing, indkøb og fragt er steget markant:
”Det er blevet sværere at tjene penge, og samtidig bliver det interessant at se, om den stigende købelyst kan forklares med, at forbrugerne i år vil købe flere af julegaverne under Black Week og dermed udvande julesalget. ”
”Alt i alt er forbrugertallene dog gode nyheder,” slutter han.
Dansk Erhverv følger udviklingen under Black Week og Black Friday live. Vil du dele tal med os, så skriv til Anders Kaltoft på anhk@danskerhverv.dk eller Henrik Theil het@danskerhverv.dk