Gemt

Singles Day: Forbrugernes kendskab og købsintention stiger

10. november 2022

Rekordmange forbrugere står klar til handle, når den internationale salgsdag, Singles Day, rammer Danmark. Det er især unge forbrugere og kvinder, der forventer at handle, viser nye tal fra Dansk Erhverv. 

Singles Day er globalt set større end Black Friday, men i Danmark har udsalgsdagen med rødder i Kina altid stået i skyggen af den amerikanske Black Friday. 

Det er dog så småt ved at ændre sig. Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at 41 procent af forbrugerne kender til Singles Day – en stigning fra 37 procent sidste år. 

I takt med at kendskabet stiger, vokser forbrugernes lyst til at handle på dagen også. I Dansk Erhvervs analyse svarer 13 procent, at de vil handle på dagen, hvilket er en del højere end sidste års 8 procent: 

”Det er ganske interessant, at lysten til at handle stiger. Det kan hænge sammen med, at flere går på tilbudsjagt op til jul, fordi privatøkonomien er presset, men det kan også være tegn på, at forbrugertilliden stille og roligt stiger. Det håber jeg selvfølgelig,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

De unge stikker ud  

Analysen gemmer på flere interessante ting, når man dykker ned i tallene, lyder det fra Niels Ralund: 

”Der er lidt flere kvinder end mænd, der vil handle, men det mest iøjnefaldende er helt sikkert, at knap hver tredje forbruger mellem 18 og 29 år forventer at handle. Det er virkelig interessant og viser også, at Singles Day har potentiale til at blive markant større i de kommende år.” 

Kan overgå forventningerne 

Forbrugernes forventninger står i kontrast til butikkernes ditto. I en medlemsundersøgelse svarer 26 procent af netbutikkerne, at de er på Singles Day, men forventningerne til salget er skruet væsentligt ned i forhold til sidste år.  

”At forvente at handle er selvfølgelig ikke det samme som faktisk at gøre det, men hvis forbrugerne sætter handling bag ordene, så kan netbutikkerne formentlig se frem til en positiv overraskelse. Det bliver spændende at se – også fordi det kan give en indikation på, hvordan Black Friday forløber,” siger Niels Ralund.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent