{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
11. oktober 2022
Log ind og hent hele B2B E-handelsanalysen nederst på siden
Når de professionelle indkøbere skal købe alt fra printerpapir til vindjakker og gravemaskiner, søger de i høj grad ét sted hen: Internettet.
Faktisk handler 96 procent af indkøberne online, og mere end 7 ud af 10 køb foretages på nettet. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse 1. halvår 2022.
”Det er en meget høj andel, og det er faktisk på højde med perioden under coronakrisen, hvor indkøberne jo nærmest blev ”tvunget” online. Det viser, at e-handlen har bidt sig fast hos indkøberne,” siger Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Analysen viser også, at 16 procent af indkøberne forventer at skrue op for forbruget online, mens kun 4 procent vurderer, at de vil sænke forbruget.
”Når vi også ved, at budgetterne er ganske store, og at indkøberne generelt er meget teknologiparate, så er der ingen grund til, at man som virksomhed ikke skal sælge online,” siger Niels Ralund og henviser til, at halvdelen af indkøberne handler online minimum én gang om ugen, og hver femte indkøber har over 100.000 kroner i budget månedligt.
Husk også: Vi afholder B2B E-handelskonference d. 9. marts 2023
Den primære årsag til, at indkøberne så ofte køber online, er, at det er nemt og fleksibelt. De 3 højest ratede fordele ifølge de adspurgte indkøbere er, at varen leveres til døren, at man sparer tid og at man kan handle, når det passer. Lavere pris kommer ind på en fjerdeplads.
”Det understøtter det, vi har sagt i flere år; Indkøberne er almindelige mennesker, der er vant til at handle online privat, og der er det også fleksibiliteten, der er i højsædet. Dte gælder selvfølgelig også i virksomhederne,” siger Niels Ralund.
Han understreger dog, at det ikke betyder, at prisens betydning skal eller kan undervurderes:
”Usikkerhed om prisen er den primære barriere for e-handel, hver tredje indkøber har valgt en netbutik fra, fordi prisen var for høj og når indkøberne besøger en netbutik første gang, så er prisen det første, de undersøger. Prisen skal med andre ord være konkurrencedygtig.”
Det skal du også vide:
Næsten halvdelen (49%) af B2B indkøberne har stor frihed ift. valg af leverandør
Fakturaen er stadig den foretrukne betalingsform, særligt ved store budgetter. Mindre erhvervsindkøb klares med kortbetaling og andre betalingsformer.
For 4 ud af 10 virksomheder er der krav til leverandørerne om bæredygtighed, miljømæssigt og/eller i forhold til social ansvarlighed. Et tal der dog vokser betydeligt jo yngre indkøberne bliver. Blandt indkøbere under 30 er tallet faktisk næsten 7 ud af 10
Log ind og hent hele B2B E-handelsanalysen