{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
16. september 2022
Hos Jobo Møbler i Kolding møder kunderne en lidt mørkere butik end normalt.
Indehaver Bo Pedersen har slukket for halvdelen af lyset for at spare på strømmen, og samtidig er alle pærer udskiftet til LED.
”Det er måske lidt træls for kunderne at komme ind i en halvmørk butik, men det er oddsene i øjeblikket. Vi spiller med åbne kort og fortæller, at det er på grund af de stigende energipriser,” fortæller Bo Pedersen og fortsætter:
”Hvis der pludselig kommer en masse kunder ind i butikken på samme tid, skruer jeg nok op for lyset. Men i hverdagen med få kunder ad gangen, der klarer vi os med halv belysning.”
Jobo Møbler regner med, at den årlige elregning vil stige til det dobbelte i forhold til tidligere. Og samtidig risikerer de at skulle betale op mod 600 procent ekstra for gas, svarende til en ekstraregning på op mod 500.000 kroner om året.
”Det er jo absurde beløb. Vi begyndte for nogle måneder siden at indbetale mere i a conto til gas, men det er langt fra sikkert, at det er nok,” siger Bo Pedersen.
Slukket for fyret
Derfor har han slukket for gasfyret med det samme.
”Vi har i Jobo Møbler truffet en beslutning om, at der max skal være 18-19 grader i butikken, hvor vi normalt har 22-23 grader. Det er en nødvendighed. Vi investerer måske i en dejlig, varm sweater til medarbejderne,” siger han.
Holder søndagslukket
Jobo Møbler har samtidig besluttet at holde lukket tre søndage om måneden i vinterhalvåret for at spare på strømmen.
”Det er cirka 18-20 søndage, hvor vi ikke åbner og skal starte op med el og bemanding. Vi har orienteret kunderne om det på sociale medier, og vi håber selvfølgelig, at de kommer på et andet tidspunkt. Hvis det koster nogle handler, så er det bare ærgerligt,” forklarer Bo Pedersen, som har en plan for, hvordan der kan spares yderligere på energien til næste år.
”Jeg går med en idé om, at vi muligvis skal lukke ned to uger i sommerferien, hvor alle medarbejdere skal holde ferie samtidig,” siger han.
I sidste ende, så indfører Jobo Møbler alle sine initiativer for ikke at skulle afskedige personale, forklarer Bo Pedersen.
”Jeg kan allerede nu se, at flere af vores leverandører er begyndt at afskedige medarbejdere, fordi deres ordreindgang er faldet, blandt andet på grund af de stigende energipriser. Der har vi ikke lyst til at ende.”
Annullerede handler
Jobo Møbler oplever også selv, at der er en opbremsning i antallet af ordrer.
”Efter sommerferien har det mindet om krisen i 2008. Der er kommet en brat opbremsning. Det er selvfølgelig ærgerligt, at der ikke bliver solgt så meget, men vi går ikke i panik – vi sørger I stedet for at give en ekstra service til dem, der kommer,” siger Bo Pedersen og fortsætter:
”Vi har fået en del annulleringer fra folk, der ikke har råd til at købe møblerne alligevel. Konkret havde vi en kunde, der havde bestilt en sofa til 22.000 kroner, men han fik en gasregning på ekstra 40.000 kroner og havde derfor ikke råd til at købe den alligevel. Men vi gør alt for at overleve i den jungle, vi er havnet i.”