; ;
Gemt

Nyt tilgængelighedsdirektiv stiller store krav til netbutikkerne: ”Det kommer til at kræve hårdt arbejde”

26. september 2022

Ny mini-undersøgelse konkluderer, at de danske netbutikker langt fra lever op til de krav, som et nyt EU-tilgængelighedsdirektiv stiller. Virksomhederne skal dog først følge reglerne fra 2025, og derfor er resultatet forventet, lyder det fra Dansk Erhverv, som opfordrer sine medlemmer til så småt at begynde arbejdet.

Fra 2025 skal personer med handicap eller andre funktionsnedsættelser have lettere ved at surfe rundt på netbutikkers hjemmeside. Her træder EU’s tilgængelighedsdirektiv, som blev vedtaget i 2019 og fulgt op med den danske lov om webtilgængelighedskrav til produkter og tjenester, nemlig i kraft.

Det betyder blandt andet, at netbutikker skal opbygges, så de kan betjenes gennem mere end én sensorisk kanal. Det vil sige, at en borger uden eksempelvis syn eller hørelse skal kunne navigere, bestille varer og gennemføre betalingstransaktioner på lige fod med alle andre borgere.

Det kan de langt fra i dag, viser en ny mini-undersøgelse, som de to virksomheder Inklusio og Inqlude IT har lavet. 

De har analyseret webtilgængeligheden hos 7 store netbutikker og testet funktionerne på netbutikkernes forside, oversigt over kategorier og produkter, søgning, lægge-i-kurv og tjek-ud flow, og har givet op til 500 point for tilgængeligheden af de enkelte funktioner. Der er brugt den beregningsmetode, der er fastlagt og godkendt af Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse med monitorering af offentlige myndigheders løsninger.

Overordnet set er der ikke en eneste af de 7 testede shops, der fuldstændigt overholder den kommende lovgivning. Tværtimod er der 2 shops, der ikke overholder, en enkelt lander lige på grænsen for overholder delvist, og de sidste 3 overholder delvist.

Inklusio og Inqlude IT har lavet en oversigt over nogle af de funktionsnedsættelser, som de nye regler dækker, og hvordan du kan gøre din webshop tilgængelig for personer med disse funktionsnedsættelser. Hent oversigten nederst på siden.

Forventet

Analysens resultat slår ikke benene væk under Carsten Rose Lundberg, som er fagchef i Digital Handel i Dansk Erhverv. Han påpeger, at reglerne først træder i kraft i 2025, ”og derfor ved virksomhederne jo slet ikke, hvad de skal overholde.”

Han mener dog, at analysen er en god påmindelse om, at reglerne er på vej.

”Reglerne er omfattende, der bliver stillet store krav og som analysen viser, så er der ingen tvivl om, at det kommer til at kræve hårdt arbejde at få netbutikken opdateret, så den lever op til kravene. Derfor er det ikke noget, man skal vente med at kigge på til sidst i 2024.”

Dansk Erhverv er klar med rådgivning

Tilgængelighedskravene vil for mange virksomheder betyde store omvæltninger, da det er virksomhederne selv, som bærer ansvaret for, at deres produkter og tjenester efterlever tilgængelighedskravene.  

Derfor står Dansk Erhverv klar med rådgivning, og vi vil gennem medlemsarrangementer og nyheder hjælpe medlemsvirksomheder med at afklare og kortlægge indholdet af de nye krav, frem mod lovens anvendelse i 2025.  

Dansk Erhverv er løbende i dialog med de relevante myndigheder og tager meget gerne imod inputs til at forbedre vejledningsindsatsen. Vi har i den forbindelse oprettet en virksomhedsnetværk for Dansk Erhverv medlemmer for at sikre, at vejledningerne bliver så virksomhedsnære som muligt. Det er op til deltagerne, hvorvidt de vil tage aktivt del i arbejdet eller blot ønsker at holde sig opdateret om processen. Hvis du vil deltage i virksomhedsnetværket eller har kommentarer så skriv til Simon Pelle Andersen på spa@danskerhverv.dk.  

Læs mere: 

Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester: Til lovforslag nr. L 131, Folketinget 2021-22, Forslag til Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester

Dansk Erhvervs høringsnotatet: Ordførernotat vedrørende forslag til lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester  

Dansk Erhvervs agenda: Tilgængelighedskrav for produkter og tjenester

webtilgængelighed

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil