{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
04. april 2023
Dagens lastbildemonstration på Christiansborgs Slotsplads viser med al ønskelig tydelighed, at regeringen er på vej ud på et vildspor med sit forslag om en kilometerafgift for lastbiler.
”Det er den forkerte vej at gå. Afgiften kommer ikke til at virke på klimaet. Vi skal finde på noget andet,” siger branchedirektør for transport i Dansk Erhverv Jesper Kronborg. Han peger på, at flere andre organisationer har været ude med alternative forslag.
”Vi kan hæve afgiften på diesel, og bruge provenuet til at finansiere omstillingen,” siger Jesper Kronborg.
”Når vi snakker med transportvirksomheder, er det helt tydeligt, at den grønne omstilling fylder rigtig meget, og at der er et stort ønske blandt virksomhederne om at omstille sig til mere bæredygtig transport. Når regeringen indfører en vejafgift for tung transport uden at transportsektoren reelt har noget at omstille sig til, så bliver det blot en ekstra skat på transport, som forbrugeren i sidste ende kommer til at betale,” siger Jesper Kronborg.
Dansk Erhverv og den øvrige transportbranche har i løbet af de seneste mange måneder fremsat forskellige forslag, der foreslår andre veje til grøn omstilling af den tunge transportsektor. Ellastbilerne er ikke klar endnu, der findes ikke ladeinfrastruktur til dem, og det er tvivlsomt om Danmark har nok grøn strøm til at drive dem.
Det er klart, at transportvirksomhederne står over for en vanskelig og omkostningstung grøn omstilling. Men de penge, der skulle gå til grøn omstilling, ender med at gå til vejafgifter. Det understreger det helt afgørende i branchens opfordring om, at pengene fra en afgift – krone for krone – som minimum bliver ført tilbage til at sikre reel grøn omstilling i transportsektoren.
Som det ser ud nu, bliver lastbilerhvervet ramt af 4 forskellige afgifter: Kilometerafgiften, en CO2-afgift samt kvote- og energiafgifter fra EU. Det koster alt sammen administration. Erhvervet efterlyser én samlet og enkel afgift.
”Vi skal have gang i bygningen af vindmøller igen, så vi kan producere grøn strøm. Vi skal have udbygget ladenettet, så det også omfatter tung transport. Finansieringen skal ikke komme fra en afgift, der forgifter erhvervsklimaet for virksomheder i yderområderne og koster en formue i administration. Vi skal finde en anden vej,” slutter Jesper Kronborg.