Gemt

B2B’erne stiller store krav om bæredygtighed

27. april 2023

Halvdelen af virksomhederne svarer i en ny analyse, at de stiller krav om bæredygtighed til deres leverandører. Dansk Erhverv forventer, at endnu flere virksomheder vil stille krav de kommende år. 

Mens bæredygtighed kæmper en brav kamp for at slå igennem hos de private forbrugere, ser det anderledes ud hos virksomhederne.  

I Dansk Erhvervs seneste B2B E-handelsanalyse svarer knap halvdelen af virksomhederne, at de stiller krav til deres leverandører om bæredygtighed. Der er tale om en lille stigning fra 2021: 

”Det er et ret højt tal, og vi nærmer os efterhånden et niveau, hvor vi kan konkludere, at bæredygtighed er blevet license to operate; Kan du ikke tilbyde det, så er der storrisiko for, at du bliver valgt fra,” siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv og blandt andet arbejder med bæredygtighed og B2B inden for e-handel.   

”Den holdning ved jeg også, at mange virksomheder har, for der er stort fokus på netop bæredygtighed, når vi taler med dem.” 

Større krav i fremtiden 

Andreas Børresen vurderer, at andelen af virksomheder, der stiller krav til deres leverandører om bæredygtighed vil vokse i de kommende år. Han henviser blandt andet til, at det betyder mere for de yngre medarbejdere – 71 procent af de 18-29-årige svarer, at deres virksomhed stiller krav til bæredygtighed. 

Samtidig bliver der politisk indført flere krav om bæredygtighedsrapportering til i første omgang de største virksomheder, uddyber han:  

”Lovgivningen vil også nå de mindre virksomheder, men allerede nu drypper det på dem, fordi de skal leve op til flere krav for at kunne sælge til de store virksomheder.” 

Krav fra det offentlige 

Analysen viser også, at indkøberne i det offentlige kun bliver overgået af indkøberne i bygge- og anlægsbranchen, når det handler om at stille krav til bæredygtighed: 

”Vi ved, at der er en ambition hos det offentlige om flere ”grønne indkøb”, så kravene vil formentlig vokse. Hvis man som virksomhed vil sælge til det offentlige, så er der altså al mulig grund til at kigge på bæredygtighed,” siger Andreas Børresen.

  

Fakta: Hvilke krav stilles? 

Generelt stilles der oftest krav til leverandørerne om forhold, der er logistik- og produktrelaterede. Krav til menneskerettigheder og arbejdsforhold er mindre udbredte, og der stilles knap så ofte krav om, at leverandørens webshop tydeligt har markeret bæredygtige produkter.  

Virksomheder med mindst 100 ansatte stiller flest krav og langt hyppigere også krav ift. menneskerettigheder og arbejdsforhold. At webshoppen har gjort det enkelt at identificere bæredygtige produkter er et krav, som findes lidt oftere ift. offentlige arbejdspladser 

2. halvårsanalyse B2B online indkøb 2022

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent