Gemt

EU lander aftale om nye krav til vedvarende energi i landtransporten og brug af biomasse

13. april 2023

Som led i forhandlingerne om EU's klimapakke er der indgået en aftale om revision af direktivet om anvendelse af vedvarende energi (REDII). Det nye direktiv øger andelen af vedvarende energi, som skal benyttes af bl.a. landtransporten, og fastsætter samtidig mere restriktive krav for den biomasse, der kan benyttes.

Som noget nyt kan medlemslande nu vælge at forhøje iblandingskravet eller indføre et fortrængningskrav. Danmark indførte selv et fortrængningskrav, bl.a. efter forslag fra klimapartnerskabet for landtransport. Modsat iblandingskravet, er et fortrængningskrav en teknologineutral måde at fremme grønne drivmidler på.

Af aftalen fremgår det, at fortrængningsprocenten skal være på 14,5% i 2030, mens det danske fortrængningskrav i dag er på 3,4% stigende til 7% i 2030. Danmark skal derfor øge ambitionerne, hvis REDII-målene skal opfyldes.

Kigger man på iblandingskravet, så hæver aftalen kravet om brug af vedvarende drivmidler til 29% i 2030. Energistyrelsens fremskrivelse anslår for nuværende, at brugen af vedvarende drivmidler vil ramme 15% i 2030, og altså noget under den europæiske målsætning.

REDII fastsætter også et delkrav om, at 5,5% af de vedvarende drivmidler skal være fremstillet på avancerede biobrændstoffer, hvoraf yderligere 1% skal være af "ikke-biologisk oprindelse".

Dansk Erhverv har tidligere efterspurgt en afgiftsfritagelse for biobrændstoffer, som vi kender det fra Sverige, og en støtteordning til nulemissionslastbiler, så Danmark hurtigere kan få nedbragt transportbranchens klimaaftryk og komme i mål med de danske og europæiske ambitioner.