Gemt

Grøn stilstand?

17. april 2023

Forbrugernes holdning til bæredygtighed har ikke rykket sig en tøddel de seneste år. Den manglende udvikling må dog ikke få virksomhederne til at droppe det grønne fokus, lyder det fra Dansk Erhverv. 

Hent E-handelsanalysen 2022 nederts på siden - kræver log-in

Hvis man kunne beskatte ordet bæredygtighed, kunne man formentlig ret hurtigt skabe økonomisk råderum til en St. Bededag eller et supersygehus.

Ordet er allestedsnærværende og er de seneste år blevet brugt mere og mere.

Til trods for det, får det tilsyneladende ikke større betydning for forbrugerne, der handler online.

I Dansk Erhvervs seneste E-handelsanalyse svarer knap halvdelen (47 procent), at bæredygtig har stor eller nogen betydning for deres køb online. Og det har faktisk været niveauet, siden vi begyndte at spørge i 2019.

”Man kan godt tale om en grøn stilstand, når der stort set ikke er sket noget de seneste år. Med tanke på hvor meget, der bliver talt om bæredygtighed, så er det måske en smule overraskende, at der ikke sker mere hos forbrugerne,” siger Andreas Børresen, der arbejder med e-handel og bæredygtighed i Dansk Erhverv.

Han forklarer videre, at ud af de 47 procent, som tilkendegiver, at bæredygtighed spiller en rolle, så er det kun 10 procent, der vurderer, at det spiller en stor rolle.

”Til sammenligning svarer 21 procent, at det slet ikke spiller en rolle, så vi er altså ret langt fra, at det for alvor har betydning for forbrugerne.”

Det spirer hos de unge

Er man på jagt efter udvikling, skal man kigge på de forskellige aldersgrupper, påpeger Andres Børresen.

”I 2019 var det de unge, der tillagde bæredygtighed mindst betydning, men i 2022 er det faktisk lige omvendt, da 56 procent svarer, at bæredygtighed spiller en rolle. Det er en relativ markant udvikling, som er værd at holde øje med.”

Bæredygtighed får større betydning

Det kan være besværligt og ressourcekrævende at arbejde med bæredygtig. Derfor er spørgsmålet, om det overhovedet er besværet værd, når forbrugerne tilsyneladende ikke tillægger det den store værdi?

”Det mener jeg, at det er. Dels er der selvfølgelig hensynet til kloden og klimaet, men de unges udvikling viser jo, at det trods alt går mod, at bæredygtighed får en vigtigere rolle,” siger Andreas Børresen.

Læs også: Vores guide til grøn markedsføring

Han pointerer, at virksomhederne også godt kan regne med, at der fra politisk side kommer flere krav, som man skal leve op til.

”Og sælger du til andre virksomheder, er der slet ingen grund til at skrue ned for den grønne indsats. 46 procent af virksomhederne stiller nemlig krav om bæredygtighed hos deres leverandører,” lyder det fra Andreas Børresen.

Han slutter med en opfordring:

”Til de mange virksomheder, der allerede har taget grønne initiativer: Fortsæt arbejdet! Og til jer, der endnu ikke har taget de store skridt: Det er rettidig omhu at gå i gang.”

Hent E-handelsanalysen 2022

 

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent