{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
20. april 2023
Dansk Erhverv har regnet på konsekvenserne for transportbranchen, hvis der indføres en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. Analysen viser, at afgiften kan få voldsomme udgiftsmæssige konsekvenser for branchen, men samtidig kun har ringe effekt på begrænsningen af CO2-udledninger.
Diesel-lastbiler skal betale omkring 845 pct. mere i afgifter i 2025 sammenlignet med i 2023, og el-lastbiler skal betale ca. 40 pct. mere. Men selvom afgifterne er markant lavere for el-lastbiler sammenlignet med diesel-lastbiler, betyder særligt de høje priser på el-lastbilerne, at de ikke er fordelagtige at investere i. Det koster derfor fortsat over en million kroner ekstra over lastbilens levetid, hvis en vognmand skal køre elektrisk. En merpris der rammer hårdt, i et meget konkurrencepræget erhverv. Samtidig har el-lastbiler mindre rækkevidde, er mindre produktive pga. opladningstiden, og der mangler omfattende ladefaciliteter, som alt sammen gør el-lastbiler mindre attraktive på nuværende tidspunkt.
Læs mere i denne analyse: Nye afgifter på lastbiler får udgifterne til at stige med 845 pct.
”Vi kan simpelthen ikke se nogen mening i, at regeringen vil gå denne vej. Der er en række andre muligheder, både for at opnå en større klimaeffekt inden for transporten og for at hente finansiering. Det har både vi og andre organisationer gentaget løbende. Med det regeringen lægger op til, så rammes branchen af nogle astronomiske omkostninger, som rammer geografisk skævt og svækker konkurrenceevnen, og samtidig fører det ingen nævneværdig CO2-reduktion med sig,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør for transport i Dansk Erhverv.
Regeringen har solgt vejafgiften på, at den skal fremme den grønne omstilling, men ifølge lovforslaget vil den forventede CO2-reduktion på 0,3 mio. ton i 2030 hovedsageligt komme fra mindre lastbilkørsel og i mindre grad ved udbredelse af grønne lastbiler. Dansk Erhverv er derfor ikke enige i regeringens grønne indpakning af forslaget, som mere ligner en måde at øge skatteindtægterne på, mens der er andre og mere effektive måder at nå målsætningerne om at nedbringe CO2-udledningerne i transportsektoren på.
”Vi mener i Dansk Erhverv, at det her forslag om nye afgifter for diesel- og el-lastbiler er både dyrt og ubalanceret. Især da det har en meget ringe klimaeffekt, som ellers er regeringens bærende argument for at indføre dem. Vil man indføre dem, bør indtægterne gå tilbage til branchen til at gennemføre tiltag, som kan sikre den grønne omstilling af den tunge vejtransport, men det lægges der heller ikke op til. Derfor vil vi gerne igen fremlægge nogle bud på alternative løsninger, som vi stadig håber, at regeringen vil lytte til,” siger Jesper Kronborg.
Dansk Erhvervs forslag til grøn omstilling af vejgodstransporten: