Gemt

Adm. direktør i SYBO: ”Jeg mener helt alvorligt, at vores spil skal være med til at forandre verden”

18. august 2023

Mathias Gredal Nørvig, adm. direktør i spilvirksomheden bag Subway Surfers, mener, at spil kan skabe vigtige forandringer i verden – ikke mindst på ligestillings- og inklusionsområdet. Det er også budskabet, når SYBO sammen med Dansk Erhverv og en lang række andre medlemsvirksomheder i denne uge drager til Køln og den gigantiske Gamescom-messe.

Er du en af de mange millioner, der spiller Subway Surfers, så har du måske bemærket, at spillet er mere end bare underholdning.

Den danske virksomhed SYBO, som står bag det ultrapopulære mobilspil, laver løbende opdateringer, der fortæller om mere rummelighed, mere forskellighed og en grønnere verden.

Senest har de lavet en række tilføjelser i forbindelse med den internationale Pride-måned i juni.

Tilføjelserne indebærer blandt, at spillerne kan løbe igennem en Pride-tematiseret version af New York City, og at den ikke-binære karakter Rain er blevet en del af universet.

De mange ændringer er ikke en pludselig indskydelse, for det er en del af SYBOs DNA at udvikle produkter, der vil mere end blot at underholde.

Det forklarer adm. direktør i SYBO, Mathias Gredal Nørvig.

”Jeg mener helt alvorligt, at vores spil og produkter kan og skal være med til at forandre verden”.

Mangfoldighed og diversitet
I praksis betyder det, at de spiluniverser, som SYBO udvikler, skal repræsentere virkelighedens mangfoldighed og diversitet.

”Vi mener, det er vigtigt, at vores spilkarakterer repræsenterer hele verden – og dermed også kan være eksempelvis trans- eller non-binære personer,” fortæller Mathias, og fortsætter:

”På den måde kan man finde sig selv i spillet, uanset hvordan man er født, uanset hvem man elsker eller hvad man drømmer om.”

Del af forretningen
For SYBO er det dog ikke kun i selve produkterne og spillene, at regnbueværdierne kommer til udtryk.

”Det er en grundlæggende forretningstilgang, vi har. Vi kan være med til at forandre verden gennem spil, og det er også det mindset, vi driver vores virksomhed med. Det er også et værdisæt, vi tager med ud i verden. Både når vi har de kommercielle briller på samt i andre stakeholder-relationer.”

Gigantisk spilmesse er oplagt platform
I næste uge tager SYBO sammen med en lang række andre spilvirksomheder med Dansk Erhverv på fremstød i Køln, hvor den årlige Gamescom-messe finder sted. En messe hvor det især gælder om at udvikle den kommercielle del af forretningen og tiltrække investorer. I den forbindelse mener Mathias Gredal Nørvig også, at det har betydning, at SYBO er meget værdidrevet og vil skabe forandringer i verden.

”Vi vil gerne skabe nogle reelle forandringer i verden. Fremme ligeværd og ligestilling. Og også gøre en grøn forskel. Og det kan vi også se, at investor-miljøet og andre potentielle kommercielle partnere har interesse for. Og når vi rejser ud og møder mulige partnere, så er det en del af vores fortælling og udgangspunktet for at videreudvikle vores forretning.”

”Samtidig er vi også klar over, at ikke alle tænker holistisk og humanistisk. Det er okay. Men vi håber, de gør, hvad de kan og rykker sig den rigtige retning. Vi vil gerne være tydelige om vores værdisæt, også selvom enkelte brugere dermed synes vi bliver for rummelige eller farvestrålende. De slag er vi klar til at tage, selvom vi selvfølgelig skal finde en balance, så værdier og forretning kan co-eksistere. ”

For SYBO og Mathias Gredal Nørvig er det ikke kun kommercielt, at han bringer virksomhedens værdier i spil. Det gælder også over for internationale organisationer som fx FN.

”Vi vil gerne engagere os seriøst i at skabe forandringer, og det er klart, at når vi mener, vi har et værktøj, som kan bruges verden over, så må vi også ud at advokere for det. Senest talte jeg i FN i New York om hvordan spil er en af de platforme de skal overveje for at nå verdens befolkning, når det gælder ligestilling, inklusion og grøn omstilling.”

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Ulla Rønberg

Chefkonsulent
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent