Gemt

Rekordmange onlineforbrugere vil købe julegaver på nettet i år

14. december 2023

De danske netbutikker kan se frem til et flot julesalg. Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at 8 ud af 10 onlineforbrugere vil shoppe gaver online – og flere af dem har den helt store pung med.  

Hent hele E-handelsanalysen nederst på siden

Det kan godt ske, at de danske onlineforbrugere shoppede igennem til Black Friday, men de brugte langt fra al krudtet.

Nye tal fra Dansk Erhverv viser således, at mere end 8 ud af 10 onlineforbrugere i år vil handle julegaver online. Det er stort set samme niveau som sidste år, men markant flere end før coronakrisen:

”Det er gode nyheder for de netbutikker, der måske havde frygtet, at årets flotte Black Friday ville kapre en stor del af julesalget,” lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Han hæfter sig også ved, at der i år er lidt flere, som forventer at bruge mere end 6000 kr. på gaver online:

”Alt i alt tyder det på, at vi får et ganske flot onlinejulesalg. Og det luner helt sikkert hos netbutikkerne, som har haft et presset år.”

2 ud af 3 klarer de fleste gaveindkøb online

Andelen, der køber mindst halvdelen af deres julegaver online, er vokset markant siden 2016. Corona har tydeligt påvirket andelene i 2020 og 2021, hvor de fysiske butikker var nedlukningsramte. Men efter et mindre tilbagefald i 2022 er tendensen igen stigende i 2023, hvor 2 ud af 3 onlinekunder forventer at foretage mindst halvdelen af julegavekøbene online.​

15 procent svarer, at de stort set køber alle julegaver online (mindst 90% af gaverne).

”Det overrasker mig ikke, at de tal er så høje. Som analysen også viser, så er det bekvemmelighed og mulighed for at spare tid og samtidig finde de rette gaver, der får forbrugerne til at handle online, og så kan man jo lige godt klare alle indkøb der, når man er i gang,” forklarer Niels Ralund.

Alle køber julegaver online

Analysen viser også, at det er populært at handle julegaver online for forbrugere i alle aldre – men ikke overraskende er der en større andel af unge end ældre, der klarer juleindkøbene online.

Færre panikindkøb

Modsat denne artikels forfatter, så har langt de fleste forbrugere været ude i god tid for at sikre sig gaverne. De fleste gaver blev købt tidligt i december, men mange forbrugere benyttede tilsyneladende også de mange tilbud i forbindelse med Black Friday til at købe julegaver.

Flere bløde gaver – men hvem gemmer hvad under juletræet?

I 2023 er Tøj, sko og smykker den mest købte kategori på tværs af alle aldersgrupper – endda i endnu højere grad end i 2022. Ting til boligen samt Kosmetik & helse fuldender top-3 for Unge, Midaldrende samt Singler & par. Blandt Børnefamilier og Pensionister er Legetøj til børn dog også et af de helt centrale gavekøb.

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent