{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
14. februar 2023
Anprisning med særlig kvalitet, tilberedning eller oprindelse
Hvis man som fx restaurant eller butik vil anprise, at en fødevare har særlige kvaliteter, karakteristika eller at den stammer fra et bestemt område, skal det kunne dokumenteres, at de fremsatte påstande er korrekte, så kunderne ikke vildledes. Dokumentationen kan fx være i form af indkøbsfaktura, følgesedler, opskrifter mv. Derudover skal der foretages en konkret vurdering af den pågældende fødevare, og den anprisning man påtænker at smykke den med. Ligesom det skal overvejes, om kunden får bestemte forventninger på grund af anprisningen, og om disse vil blive indfriet.
Brugen af følgende ord i fx menukort og på skilte, kan være vildledende:
Læs mere i Fødevarestyrelsens mærkningsvejledning, kapitel 17. Vildlednings- og anprisningsbestemmelser.
Læs om andre typer af anprisninger i Dansk Erhvervs tidligere nyhed om brug af beskyttede betegnelser i detailhandlen og på serveringssteder.
Økologianprisninger
Serveringssteder kan anprise, at en bestemt andel af de råvarer de anvender er økologiske, hvis de tilmelder sig det økologiske spisemærke hos Fødevarestyrelsen, og følger de tilhørende regler. Læs mere om økologi i storkøkkener på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Det er også muligt at anprise brugen af enkelte økologiske råvarer uden at være tilmeldt det økologiske spisemærke. Men der er stadig en række regler, som skal følges for ikke at vildlede kunderne. Fx kan et serveringssted benytte følgende anprisninger, under visse forudsætninger:
Læs mere i Fødevarestyrelsens vejledning om økologisk storkøkkendrift, kapitel 6-9.