{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
26. januar 2023
Klokken 15.00 torsdag eftermiddag kørte en stor turkisblå lastbil fra pladsen foran Børsen ud på Slotsholmsgade med transportminister Thomas Danielsen (V) bag rettet.
Transportministeren var sammen med en række andre beslutningstagere inviteret af Dansk Erhverv, DFDS, Rådet for Grøn Omstilling og Volvo til at se og få en tur i en af de nye el-lastbiler, der allerede kører på de danske veje, men stadig repræsenterer et lille mindretal af landevejstransporten.
For selvom der så småt kommer flere el-lastbiler, taber Danmark terræn i den grønne omstilling af vejtransporten i forhold til både Sverige og Tyskland, hvor støtteordninger til investeringer i grønne alternativer til diesellastbiler skaber billigere bæredygtige transportløsninger.
Derfor foreslår Dansk Erhverv, Rådet for Grøn Omstilling og Volvo, at der oprettes en tilskudspulje på 2 mia. kroner for at få flere el-lastbiler på de danske veje.
Det var der interesse for at høre mere om blandt de politiske partiers transportordførere, der i løbet af torsdag kom forbi for at se en formation af tre store, men lydløse lastbiler på Christiansborgs Slotsplads og foran Børsen, som var centrum for en vigtig debat om vejtransportens grønne fremtid.
En af dem var transportordfører for Det Konservative Folkeparti, Niels Flemming Hansen.
Tænker du, el-lastbiler kan spille en rolle i Danmarks grønne omstilling?
”Det kan den godt, hvis vi politikere og regeringen vælger at gøre det rigtigt. Der er ingen tvivl om, at udfordringen er, at de her el-lastbiler er meget, meget dyre i forhold til en konventionel diesellastbil.”
Nogle af de forhold, der har betydning for, hvorvidt danske vognmænd i dag overvejer at skifte diesellastbiler ud med eldrevne lastbiler, er lade-infrastruktur, rækkevidde per opladning og pris.
En dansk vognmand skal betale 1,7 millioner kroner i ekstraomkostninger for at køre på el, mens støtteordningerne i vores nabolande kraftigt reducerer den pris.
Derfor er der ifølge flere politikere også behov for at se, hvordan rammevilkårene for transportbranchen kan være med til at skabe bedre vilkår for grøn omstilling.
”Det er ikke første gang, jeg stifter bekendtskab med de grønne elektriske Volvo-lastbiler, det er et dejligt genbesøg. Og så er det vigtigt at få understreget, at vi er på vej mod den grønne omstilling med kæmpeskridt. Altid bare fantastisk at få lov til at se, hvilken vej det går,” siger tidligere transportminister Benny Engelbrecht (S) og fortsætter:
”Jeg ved også, at der er forslag til yderligere forbedringer, så selvom jeg ikke har området som ansvarlig minister længere, er det godt at komme tilbage og besøge det og se, at der er en god udvikling i gang. Fremtidens bliver jo elektrisk og grøn.”
Transportordfører for Danmarksdemokraterne, Kenneth Fredslund Petersen, gav efter en tur i el-lastbilen også udtryk for, at der ligger et stort grønt potentiale i at få en mere eldrevet vejtransport.
”Det var en rigtig fin oplevelse, det er jo stille og lydløst. Det er lidt som min egen, jeg kører selv elbil, hvis ikke jeg er usikker på distancen, så tager jeg benzinbilen,” siger Kenneth Fredslund Petersen.
Han ærgrer sig over, at Danmark halter bagefter Tyskland og Sverige, når det kommer til andelen af el-lastbiler på vejene. Samtidig mener han, man bør se på andre løsninger end el.
”Vi skal såmænd nok komme med i Danmark, vi skal bare have det gjort i den rigtige rækkefølge og med fornuft. Som jeg hører det, er bydistributionen fuldt ladsiggørlig med lastbiler på el, jeg er lidt mere udfordret, når det kommer til længere ture. Så der er jeg interesseret i at høre, hvordan vi løser,” siger han.
Radikale Venstres transportordfører, Samira Nawa, understregede efter sin tur i el-lastbilen også vigtigheden af transportbranchens grønne omstilling, og at der derfor er behov for at undersøge mulighederne nærmere.
I den forbindelse opfordrede hun også branchen til at komme med input.
”Jeg hører meget gerne om forslag, der kan støtte den grønne omstilling i transportbranchen,” sagde hun.