; ;
Gemt

Nye indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden for vildledende grøn markedsføring

10. januar 2023

Forbrugerombudsmanden har afsluttet tre sager om vildledende markedsføring med indskærpelser til virksomhederne. Alle tre virksomheder fik i markedsføringen deres produkter til at fremstå som om, at de er mindre skadelige for miljøet, end de faktisk er. 

 

Sag 1 

OK Benzin markedsførte i 2020 et dieselprodukt til erhvervskunder med udsagnene ”Klimadiesel” og ”Vi kører på OK Klimadiesel – skal du med på vognen?” med billede af en sennepsblomstermark på OK’s tankbiler.  

Produktet indeholdt omkring 25% biobrændstof, mens langt størstedelen af produktet fortsat var fossilt brændstof.  

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var markedsføringen egnet til at give - ikke kun erhvervsdrivende, men også forbrugere - det indtryk, at OK anvendte et dieselprodukt, der var mindre skadeligt for miljøet, end det faktisk var. 

Sag 2 

Suzuki Bilimport markedsfører flere ”mild-hybridbiler” med betegnelsen ”hybrid”.  

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugere forstår en ”hybrid” som en bil, der kan køre dels på elektricitet alene og dels på fossilt brændstof alene. Det kan mild-hybrider som udgangspunkt ikke, hvorfor markedsføringen er vildledende.  

I en periode i 2021 markedsførte Suzuki Bilimport tillige en ”mild-hybridbil” med udsagnet ”Mere sikker og miljøbevidst end nogensinde”. Forbrugerombudsmanden udtalte, at udsagnet var med til at underbygge vildledningen, og at det gav forbrugeren et fejlagtigt indtryk af bilens miljøbelastning. 

Sag 3 

Toyota Danmark markedsførte i 2020 en plugin-hybridbil med udsagnet ”en bil til dig, der vil have en miljørigtig bil uden at være begrænset på rækkevidde”, selv om plugin-hybridbilen højst kunne køre 50 km uden at skulle genoplades.  

Toyota markedsførte også bilerne med udsagn såsom ”miljørigtig bil”, ”genoplad miljøet med en plug-in hybrid” og ”det er miljørigtigt, nemt og billigt at have en plug-in-hybrid.” Da de miljømæssige fordele ved bilen blev væsentligt reduceret af miljøbelastende aspekter ved bilen, var markedsføringen af bilen som miljørigtig, vildledende. 

Vær på forkant og undgå indskærpelse  

Medlemmer af Dansk Erhverv har altid mulighed for at få et juridisk tjek af virksomhedens markedsføringskampagner, så er du i tvivl om din virksomheds markedsføring er udformet korrekt, herunder om de grønne budskaber holder vand, så kontakt os meget gerne. 

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil