{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
17. januar 2023
Styrkelse af Forbrugerombudsmanden
I perioden 2022-2025 er der afsat 7 mio. ekstra årligt, så Forbrugerombudsmanden kan styrke sit tilsyn med virksomhedernes grønne markedsføring.
Anvendelse af grønne udsagn i markedsføringen har været stødt stigende og det samme har klagerne hos Forbrugerombudsmanden. I 2019 modtog Forbrugerombudsmanden 19 klager, mens antallet af klager i 2022 landende på ca. 60.
Fra Indskærpelser til politianmeldelser
Forbrugerombudsmanden har forskellige muligheder, når overtrædelser af markedsføringsloven skal sanktioneres. I den milde ende af skalaen er indskærpelser, hvorefter virksomheden gøres opmærksom på, hvorfor Forbrugerombudsmanden mener, virksomhedens markedsføring ikke er i overensstemmelse med markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden informerer herefter virksomheden om reglerne, og forventer virksomheden retter ind. Ophører virksomheden ikke med den omhandlende markedsføring eller anvender virksomheden samme markedsføring på et senere tidspunkt, vil det typisk blive betragtet som en skærpende omstændig, at Forbrugerombudsmanden allerede har indskærpet reglerne for virksomheden. Efter den nye bødeudregningsmodel for overtrædelser af markedsføringsloven vil en gentagelse af en overtrædelse af markedsføringsloven, som allerede er indskærpet over for virksomheden, betyde, at udgangspunktet for bødestørrelse skal fastsættes efter beregningen for ”forhøjet bødeniveau”. Du kan læse mere i Dansk Erhvervs notat om bødemodellen.
Vi har tidligere omtalt de seneste tre sager, hvor Forbrugerombudsmanden har givet indskærpelse. Det kan du læse her: Nye indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden for vildledende grøn markedsføring
Udmeldingen fra Forbrugerombudsmanden om, at virksomhederne fremover må forvente at blive politianmeldt for overtrædelse af vildledningsreglerne i markedsføringsloven, når vildledningen vedrører grøn markedsføring, må tages som udtryk for, at Forbrugerombudsmanden mener, at virksomhederne i 2023 bør have styr på reglerne.
Kend reglerne
Dansk Erhverv hjælper gerne medlemmer, der ønsker en vurdering af om deres markedsføring er i overensstemmelse med markedsføringsloven og evt. relevant særlovgivning. Som medlem har du altid mulighed for at kontakte erhvervsjuristerne i Dansk Erhverv enten telefonisk eller via e-mail. Du finder kontaktoplysningerne på www.danskerhverv.dk.
Ønsker du selv at kende reglerne, så er der god vejledning fra Forbrugerombudsmanden og andre kilder. Vi har her samlet de bedste vejledninger:
Forbrugerombudsmandens vejledning om Grøn/etisk markedsføring
Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring
ICC Framework for responsible environmental marketing communication
Dansk Erhvervs guide til e-handelsvirksomheder
Webinar
Vi gennemgår reglerne for dig
Dansk Erhverv afvikler løbende arrangementer om, hvordan virksomheder efterlever markedsføringsloven, herunder med fokus på grøn markedsføring. Næste arrangement er 28. marts 2023. Webinar ”Grøn markedsføring – seneste nyt!” Læs mere og tilmeld dig her: