Gemt

Ny analyse: Flere kvindelige iværksættere, men færre investerer i dem

07. marts 2023

Der er kommet flere kvindelige iværksættere fra 2014 til 2020. Men andelen af kvindelige iværksættere ligger stadig langt bag mændene. Blot en fjerdedel af danske iværksættere er i dag kvinder.    

Der er behov for en iværksætterkultur i Danmark, hvor det ikke er iværksætternes køn, der er afgørende for virksomhedens succes, men hvor alle idérige danskere i højere grad har mod på at starte sin egen virksomhed.  

Spritnye tal fra Dansk Erhvervs analyse viser, at andelen af danske kvinder, som er nye iværksættere, er steget med 3,1 procentpoint, fra 5 pct. i 2022 til 8,1 pct. i 2023. Det er en positiv udvikling, men analysen viser også, at kvindelige iværksættere i langt mindre grad end mænd får adgang til kapital til virksomheden.

Det ærgrer Jasmina Pless, der er chef for iværksætterpolitik i Dansk Erhverv: 

”På trods af, at vi har set en stigning i antallet og andelen af kvindelige iværksættere i de seneste år, er det gået den modsatte vej for investeringerne i kvindelige iværksættere. Blot 0,1 pct. af investeringer i Danmark går til virksomheder med kvindelige stiftere. Det må vi gøre noget ved,” siger hun.  

Kvindernes rollemodeller skal fremhæves
Analysen ser også på, hvad der afholder kvinder fra at blive iværksættere. Særligt unge kvinder, hvor hele 39 pct. svarer, at de ikke føler, at de har de rette kompetencer til at blive iværksætter. Den modne generation svarer i højere grad, at de er afhængige af en fast personlig indkomst.  

Det er altafgørende, at vi får udlignet skævvridningen mellem mandlige og kvindelige iværksættere, hvis Danmark skal være verdens bedste iværksætterland, mener Jasmina Pless.

”I Dansk Erhverv lægger vi vægt på at fremhæve kvindelige rollemodeller, så særligt unge kvinder har forbilleder, som de kan spejle sig i. For den modne generation af kvinder kan vi se, at det er vigtigt, at vi skaber tryghed omring iværksætterlivet,” siger hun.

Analysens højdepunkter

Analysen viser blandt andet:

  • kun 8 pct. af kvinderne i den danske befolkning er nye iværksættere, det er under OECD-gennemsnittet på 9,3 pct.
  • Trods en stigning på 20 pct. målt i antallet af kvindelige iværksættere fra 2014 til 2020, så er andelen af iværksættere i Danmark, der er kvinder, stadig blot 27 pct.
  • Hele 39 pct. Af danske kvinder under 30 år mener selv, at den største barriere for at blive iværksætter er, at de mangler de rette kompetencer. Det kan vi løse ved at blive bedre til at fremhæve kvindelige rollemodeller.
  • 19 pct. af  iværksættere har en kvindelig rollemodel i 2023. Det er en solid stigning fra 2021, hvor tallet var blot 8 pct.

Der er fortsat store barrierer for kvindelige iværksættere på kapitalmarkedet:

  • Kun 0,1 pct. af investeringer i Danmark går til startups med kun kvindelig stiftere, og 10,8 pct. går til startups med både mandlige og kvindelige stiftere. det vil sige, at 89,1 pct. af alt kapital går til startups udelukkende med mandlige stiftere.

På trods af at kvinder kun får en lille del af kapitalen, så er de gode til at få noget ud af pengene.

  • 100 kr. investeret i en startup med  kvindelige stiftere giver 25 pct. større omsætning sammenlignet med virksomheder med mandlige stiftere.

Dansk Erhverv - Kvindelige iværksættere 2023

pdf

Download