{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. marts 2023
Dyk ned i tallene ved at hente hele E-handelsanalysen for januar 2023
De danske forbrugere har det sidste år skruet en smule ned for forbruget online. Det skyldes dog ikke, at de er utilfredse med de danske netbutikker. Tværtimod.
E-handelsanalysen for januar viser nemlig, at godt hver anden forbruger er mere positivt indstillet over for nethandel end for et år siden.
Samtidig er andelen af forbrugere, der ser e-handel som en central del af dansk erhvervsliv, vokset fra 84 procent til 89 procent.
De nye tal får e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, til at løfte armene og ånde lettet op:
”Vi ved jo godt, at den lille nedgang i forbruget skyldes den generelle økonomiske usikkerhed, men man kan alligevel ikke lade være med at spekulere over, om det måske skyldes andre ting – såsom utilfredse forbrugere, der ændrer vaner. De nye, positive tal kvæler heldigvis den lille tvivl fuldstændigt.”
Niels Ralund bliver generelt i rigtig godt humør, når han læser analysen. Det skyldes flere ting, forklarer han:
”Flertallet af forbrugerne mener, at e-handel skaber arbejdspladser, hjælper marginaliserede grupper med at handle og gør det nemmere for beboere i udkantsområder at få adgang til samme tilbud og produkter. Det er dejlig læsning, og jeg synes, at det bekræfter, hvad jeg tidligere har sagt: e-handel er med til at demokratisere handlen i Danmark.”
Analysen er samlet set dejlig læsning for e-handlerne, men den viser også, at der er områder, hvor forbrugerne er skeptiske overfor e-handlen. Det handler specifikt om e-handlens påvirkning af klimaet, miljøet og de lokale butikker.
I forhold til påvirkning af klimaet er der dog sket en positiv udvikling set med e-handelsbriller. Andelen, der mener, at e-handel er mere skadelig for miljøet end fysisk handel, er faldet fra 45 procent i 2022 til 42 procent i 2023.
”Der er stadig en vis bekymring i forhold til klimaet, men udviklingen går den rigtige vej. Og jeg tror, at det vil fortsætte, for e-handlerne har stort fokus på at levere grønne løsninger, og de bliver også stille og roligt mere trygge ved at fortælle om det,” siger Niels Ralund.
Omvendt er der sket en lille stigning i andelen af forbrugere, der mener, at e-handlen rammer de lokale butikker. Den udvikling ærgrer Niels Ralund:
”Det vil være naivt at sige, at e-handlen ikke spiller en rolle i forhold til mindre, lokale butikker, der lukker, men jeg mener, at ”vi” får en større del af skylden, end vi burde. I mine øjne burde vi tale mere om de mange fysiske butikker, der udnytter de digitale muligheder. Det er der mere perspektiv i, for tallene viser tydeligt, at forbrugerne i mindre grad skelner mellem, om de handler online eller fysisk – den holdning kan alle andre aktører lære af.”
Dyk ned i tallene ved at hente hele E-handelsanalysen for januar 2023