{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. november 2023
Dansk Erhverv har igen i år undersøgt danskernes forventninger til Black Friday, og prognosen afspejler, at den tilbageholdenhed i forbruget, som har kendetegnet 2023 vil også ramme Black Friday.
Omdrejningspunktet for Black Friday er fredag den 24. november, men i realiteten strækker de gode udsalgstilbud sig over mindst en uge, og for nogle butikker er det faktisk hele november, hvor der er tilbud. Uanset længden af udsalgsperioden, så var kundernes forventninger til at købe ind under Black Friday-perioden dog begrænsede, da Norstat for Dansk Erhverv spurgte i begyndelsen af oktober.
”Det er desværre ikke overraskende, at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peger på et fald på over 20 pct. i forhold til 2022 er meget skuffende. Så der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne,” siger e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.
I år forventer 3 ud af 10 danskere (29 pct.) at købe noget på Black Friday. Det er lavere end sidste års forventninger op til Black Friday, hvor 36 pct. af danskerne forventede at købe. Danskerne forventer samlet at bruge 3,4 mia. kr. på årets Black Friday, hvilket er et fald på 20-25 pct., hvis vi sammenligner med forventningerne i 2022.
Det er særligt danskere over 30 år, som forventer at gøre mindre brug af Black Friday-tilbuddene. 23 pct. af danskerne på +30 år forventer at købe noget på Black Friday, mens det gælder 54 pct. af de unge mellem 18-29 år. Kun 11 pct. af danskerne over 60 år forventer at købe noget i forbindelse med Black Friday.
”Vi har i andre analyser set, at pris spiller en stigende rolle i danskernes forbrug, så mit håb var, at Black Friday med de mange tilbud var startskuddet til et større salg for detailbutikkerne op til jul. Men mon ikke at jagten på de gode tilbud stiger i takt med, at ønskesedlerne til jul bliver skrevet, da der ofte købes julegaver ved Black Friday,” vurderer Niels Ralund.
8 ud af 10 vil købe julegaver
Black Friday kickstarter julegaveindkøb, og i lighed med tidligere år, så forventer 8 ud af 10 forbrugere, som vil handle på Black Friday, at der skal købes julegaver. Godt halvdelen (54%) vil købe noget til sig selv, og hver tredje køber noget til husstanden. Her er tallene på linje med fordelingen i tidligere år.
Hvad forventer du at købe på Black Friday i år?
Forbrugerne søger mod nettet
Analysen viser også, at et flertal af forbrugerne forventer at købe deres Black Friday-pakker på nettet.
”Det skydels formentligt, at det er enkelt at finde lige præcis de produkter, man leder efter, på nettet og samtidig kan man hurtigt sammenligne priser.”
”Skal jeg svinge mig helt op den høje hest, så er nettet særligt ved disse lejligheder også med at til at demokratisere oplevelsen. Alle får adgang til samme tilbud – uanset, hvor man bor og hvilke muligheder man har for at bevæge sig ud.”
Hvad kommer der til at ligge under træet?
Dansk Erhverv har vendt sig mod Ønskeskyen for at høre, hvad der må forventes at ligge under træet, hvis gavegiverne får inspiration fra de ønskesedler, som de over 2 mio. brugere har lagt på tjenesten.
”Vores prognoser er baseret på vores indgående kendskab til ønsker, gavekøb og produkter, der forventes at være særligt eftertragtede blandt mænd, kvinder og børn i forbindelse med Black Friday og den kommende julehandel. Det bygger på brugernes ønsker i de seneste 14 dage," siger CEO Casper Ravn Sørensen.
I år kan danskerne som noget nyt også få inspiration fra Ønskeskyens nye Gavegenerator, der baseret på brugernes demografiske data og ønsker viser de mest populære produkter. Det er derfor et værktøj, der fungerer som en kilde til inspiration, når der skal købes gaver til jul.
"Vi kan allerede nu konstatere, at mere end 100.000 brugere anvender Gavegeneratoren på daglig basis, og vi tror, at Gavegeneratoren vil blive benyttet i langt højere grad i de kommende måneder, især op til Black Friday, juleperioden og ikke mindst i 2024,” siger COO Morten Bjørn Mortensen.
Ønskeskyens data viser, at der er udsigt til gaver, som omfatter alt fra elektriske løbehjul over hoodies til tungeskraber i rustfrit stål og smykker samt Jussi Adler bøger.
”Der er noget til alle og fordelt på mange butikker. Så der er ingen tvivl om, at Black Friday igen i år vil blive en fantastisk begivenhed, ” lyder det fra Niels Ralund i Dansk Erhverv.
Top-3 ønsker børn (drenge 5-10 år)
Top-3 ønsker børn (piger 5-10 år)
Top-3 ønsker, mænd (15-25 år)
Top-3 ønsker, kvinder (15-25 år)
Top-3 ønsker, mænd (26-35 år)
Top-3 ønsker, kvinder (26-35 år)
Top-3 ønsker, mænd (36+ år)
Top-3 ønsker, kvinder (36+ år)