Gemt

Niels Ralund efter fin start på Black Month: Det tegner godt for de danske netbutikker

21. november 2023

Salget i de danske netbutikker er kommet godt fra land i den vigtige Black Month. Det viser nye tal, som får Dansk Erhvervs e-handelsdirektør til at skrue op for optimismen.

”På branchens vegne vil jeg tillade mig at være tilfreds og forsigtig optimist.”

Sådan lyder det fra Niels Ralund, efter at Dansk Erhverv har fået den første omgang data på salget i de første tre uger af Black Month.

”Samlet set ligger vi på indeks 100 og lidt til, og det er ganske godt, når vi i store dele af året har ligget væsentligt under. Det tyder på, at forbrugerne har sparet sammen til de mange tilbud.”

Forbrugernes interesse stiger

Dansk Erhverv har blandt andet modtaget tal fra det digitale marketingbureau Web2Medias e-commerce-barometer, der bygger på data fra et bredt udsnit af danske Web2Media-kunder.

Tallene viser, at omsætningen i den første del af Black Month har ligget på niveau med sidste år eller lidt over:

”Det, som dog er interessant her op til den egentlige Black Friday, er, at sessioner stiger, og de stiger faktisk relativt mere i weekenden her lige op til selve Black Friday. Der er en opbygning og klargøring til at shoppe fra forbrugerens side. Baseret på tallene er vores forudsigelse, at omsætningen på Black Week og selve Black Friday vil ramme samme niveau som sidste år eller faktisk lidt højere,” siger Allan Jørgensen, partner og stifter i web2media.

Kan blive større end sidste år

Samme tendens ser man hos s360, der blandt andet leverer data til Dansk Erhvervs E-indeks.

"Vores data fra de første 14 dage i november peger på en spændende tendens: Interessen for Black Friday er skudt i vejret, med næsten dobbelt så mange søgninger relateret til dagen som sidste år. På grund af en usikker økonomi og høje renter, der sætter privatøkonomien på prøve, ser det ud til, at forbrugerne er mere opsatte på at finde de bedste tilbud end nogensinde før. Derudover er jobmarkedet fortsat stærkt, og danskernes opsparinger er historisk høje. Derfor har Black Friday i 2023 potentiale til at overgå tidligere års omsætning – spørgsmålet er dog, om denne omsætning simpelthen er rykket fra perioderne før og efter Black Friday,” siger Johan Peen, COO i s360

 

 

Vipps MobilePay forventer rekord 

Også hos Vipps MobilePay er der optimisme at spore. Mandag d. 20. november - som jo er første dag i Black Week - handlede forbrugerne for 320 millioner kroner via Vipps MobilePay Online. Det svarer til en vækst på 20 procent i forhold til 2022. Samtidig er basket size vokset med fem procent:

”Det er en rigtig god start på Black Friday-ugen. Vi oplever en vækst på 20 procent samlet for mandag, men igen er det et miks af markedsandele, flere webshops som trækker og at butikkerne er kommet godt fra start med Black Week. Jeg håber, at det fortsætter, og vi forventer at slå ny rekord. Optimismen er der, og forbrugerne nyder godt at de mange tilbud” siger Lars Green, Vipps MobilePay.

Black Friday kan ikke undervurderes

Tilbage hos Dansk Erhverv går Niels Ralund rundt med krydsede fingre og håber, at der ikke bliver sparket noget ind fra siden, som kan betyde, at forventningerne ikke bliver indfriet:

”Vi lever jo i usikre tider, hvor selv små ting kan påvirke forbrugerne. Lige nu tegner det godt, men hvis nu benzinpriserne eksploderer eller der sker noget andet vildt de næste dage, så kan det jo ændre sig.”

”Det håber jeg virkelig ikke, for det kan simpelthen ikke undervurderes, hvor vigtig Black Friday og hele det her kvartal er for virksomhederne, som virkelig har været presset i en længere periode. Vi ved, at de bruger rigtig mange penge på marketing, så jeg håber virkelig, at forbrugerne udnytter de mange gode tilbud,” slutter Niels Ralund.

Husk at vi i løbet af selve Black Friday vil komme med løbende opdateringer om salget - følg med på danskerhver.dk og LinkedIn.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent