Gemt

Rekord i vente? Mere end halvdelen af online-forbrugerne vil handle på Black Friday 

14. november 2023

Rekordmange online-forbrugere er klar til at shoppe, når Black Friday-tilbuddene begynder. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv.  

Hent E-handelsanalysen nederst på siden

De danske butikker kan godt begynde at rebe sejlene. 

Årets Black Friday storm kan nemlig trods en noget usikker optakt blive ganske voldsom. 

Det vurderer e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, på baggrund af en ny e-handelsanalyse fra Dansk Erhverv. 

I analysen blandt 2500 forbrugere, som har handlet online mindst en gang i den seneste uge, svarer over halvdelen, at de vil shoppe i forbindelse med årets Black Friday. 

 

”Vi har i lang tid oplevet meget tilbageholdende forbrugere, så mange var sikkert begyndt at tvivle på, om forbrugerne overhovedet kunne finde deres pung. Derfor er det en virkelig god nyhed, at rekordmange online-forbrugere vil handle i forbindelse med Black Friday. Holder forbrugerne ord, så kan det blive et virkelig flot salg.” 

Stilhed før stormen 

Optakten til årets Black Friday har været mere stille end tidligere. Det skyldes, at ekstra mange i år har udskudt køb i forventning om at gøre et kup til Black Friday, hvilket ikke overrasker e-handelsdirektøren: 

”Nej, den tendens har været støt stigende de seneste år, men lige netop i år, hvor forbrugerne generelt har været meget tilbageholdende, giver det ekstra god mening. Det kan også have betydning for købsintentionen; der kan både være et ”indestængt” købsbehov, som de mange tilbud nu prikker hul på, og så er der selvfølgelig hele tanken om at gøre et kup, når økonomien er lidt mere usikker end tidligere.”  

Færre store køb 

Selvom rigtig mange online-forbrugere forventer at handle, så tyder det dog på, at den større økonomiske usikkerhed får indflydelse på årets Black Friday. I hvert fald viser analysen et markant fald i andelen af online-forbrugere, der forventer at bruge mere end 5000 kroner. Medianbudgettet ligger dog fortsat på 2.000 kr., ligesom det har været tilfældet de seneste år. 

”Der er skruet ned for de helt dyre køb, men vi er altså heller ikke ude i, at forbrugerne bare skal ned og snolde for en 5’er. Sammenholdt med den store købsintention lover det ganske godt,” siger Niels Ralund.  

Flertal vil shoppe i danske netbutikker 

De danske netbutikker kan – udover de købsklare online-forbrugere – også glæde sig over, at online-forbrugerne især forventer at handle i danske netbutikker. 

Forbrugerne er på jagt efter tøj og cremer 

Forbrugerne svarer også, at de i år udvider deres jagt-territorie en smule. Gennemsnitligt forventer forbrugerne nemlig at lede efter Black Friday-tilbud i lidt flere kategorier (2,8) end i 2022 (2,6). 

De er især på jagt i kategorierne Tøj, sko og accessories, men kategorierne Kosmetik & helse samt Mad & drikke ser også en øget interesse på hhv. 6%-point og 5%-point. 

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent