{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
14. november 2023
Hent E-handelsanalysen nederst på siden
De danske butikker kan godt begynde at rebe sejlene.
Årets Black Friday storm kan nemlig trods en noget usikker optakt blive ganske voldsom.
Det vurderer e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, på baggrund af en ny e-handelsanalyse fra Dansk Erhverv.
I analysen blandt 2500 forbrugere, som har handlet online mindst en gang i den seneste uge, svarer over halvdelen, at de vil shoppe i forbindelse med årets Black Friday.
”Vi har i lang tid oplevet meget tilbageholdende forbrugere, så mange var sikkert begyndt at tvivle på, om forbrugerne overhovedet kunne finde deres pung. Derfor er det en virkelig god nyhed, at rekordmange online-forbrugere vil handle i forbindelse med Black Friday. Holder forbrugerne ord, så kan det blive et virkelig flot salg.”
Stilhed før stormen
Optakten til årets Black Friday har været mere stille end tidligere. Det skyldes, at ekstra mange i år har udskudt køb i forventning om at gøre et kup til Black Friday, hvilket ikke overrasker e-handelsdirektøren:
”Nej, den tendens har været støt stigende de seneste år, men lige netop i år, hvor forbrugerne generelt har været meget tilbageholdende, giver det ekstra god mening. Det kan også have betydning for købsintentionen; der kan både være et ”indestængt” købsbehov, som de mange tilbud nu prikker hul på, og så er der selvfølgelig hele tanken om at gøre et kup, når økonomien er lidt mere usikker end tidligere.”
Færre store køb
Selvom rigtig mange online-forbrugere forventer at handle, så tyder det dog på, at den større økonomiske usikkerhed får indflydelse på årets Black Friday. I hvert fald viser analysen et markant fald i andelen af online-forbrugere, der forventer at bruge mere end 5000 kroner. Medianbudgettet ligger dog fortsat på 2.000 kr., ligesom det har været tilfældet de seneste år.
”Der er skruet ned for de helt dyre køb, men vi er altså heller ikke ude i, at forbrugerne bare skal ned og snolde for en 5’er. Sammenholdt med den store købsintention lover det ganske godt,” siger Niels Ralund.
Flertal vil shoppe i danske netbutikker
De danske netbutikker kan – udover de købsklare online-forbrugere – også glæde sig over, at online-forbrugerne især forventer at handle i danske netbutikker.
Forbrugerne er på jagt efter tøj og cremer
Forbrugerne svarer også, at de i år udvider deres jagt-territorie en smule. Gennemsnitligt forventer forbrugerne nemlig at lede efter Black Friday-tilbud i lidt flere kategorier (2,8) end i 2022 (2,6).
De er især på jagt i kategorierne Tøj, sko og accessories, men kategorierne Kosmetik & helse samt Mad & drikke ser også en øget interesse på hhv. 6%-point og 5%-point.