Gemt

Se tallene: Forbrugerne shoppede løs til Black Week

28. november 2023

Årets Black Friday og Black Week blev det salgsboost, som mange danske netbutikker havde sat næsen op efter. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv.

 

Mange danske butikker har i tiden op til årets Black Week og Black Friday formentlig bedt en lille bøn om, at de mange tilbud kunne sparke gang i forbrugernes shoppelyst, som har været gemt godt væk den seneste tid.

Nu viser nye tal for den store salgsuge, at det ønske gik i opfyldelse.

”Ja, efter at have set flere tal for Black Week, så kan vi heldigvis konkludere, at det blev et ganske imponerende salg, som i hvert fald ramte samme niveau som sidste år. Det var tiltrængt, så jeg tror, at mange virksomheder sidder ganske tilfredse tilbage,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

MobilePay slog rekord

Dansk Erhverv har blandt andet fået tal fra Vipps Mobilepay, som viser, at der har været en vækst på 10 procent i Black Week fra mandag til søndag. De samlede transaktioner for hele Black Week løb op i 4,6 millioner. Den samlede omsætning var 3 milliarder kroner. Den gennemsnitlige størrelse på den digitale indkøbskurv var 657 kroner. Også selve Black Friday bød på vækst, forklarer Lars Green fra Vipps MobilePay

”Black Friday er årets største e-handelsdag og lander samlet set på 4% vækst i forhold til sidste år. MobilePay sætter således ny rekord i både omsætning og transaktioner.”

Størst vækst i løbet af ugen

Hos web2media bekræfter tallene fra virksomhedens kunder et flot salg, men de viser også, at salget i år er blevet mere fordelt ud. Det forklarer stifter og partner, Allan Jørgensen:

Det er interessant at se Black Week rammer fornuftigt over sidste år. Black Friday er en anelse over, men ikke meget. Selve eventet er altså bredt mere ud over ugen – stadig med godt med salg, og en shopping højtid der virkelig har bidt sig fast! 

Hos s360, der leverer tal til Dansk Erhvervs E-indeks, ligger omsætningen for Black Week også marginalt over sidste år, bekræfter Glenn Risum, VP & Head of Paid Search hos s360.

Sværest for de mindste

Dansk Erhvervs E-handelsbarometer har det sidste års tid vist, at særligt de mindre netbutikker har kæmpet med omsætningen. Den tendens viste sig også i forbindelse med Black Week. I hvert fald var væksten blandt de mindste ikke helt så stor som i resten af markedet:

”Vores kunder omsatte for 335 mio. kr., hvilket er 1 procent mindre end i Black Week sidste år. Det er et resultat, vi er rigtigt godt tilfredse med i et svært marked,” siger Erik Bruun, E-commerce Sales Director hos team.blue, Denmark, der er én af Danmarks førende leverandører af hosting til små- og mellemstore virksomheder. 

Flere pakker end sidste år

De mange ordrer hos netbutikkerne kan mærkes hos logistikvirksomhederne, der melder om kontrolleret travlhed:

Der er masser af pres på, og volumen er højere end sidste år, men vi når det. Og så kører vi en konkurrence om gavekort til den butik, hvor pakken skal hentes. Kunden deltager ved at hente pakken inden for 24 timer, så det nedbringer risikoen for, at butikken drukner i pakker,” siger Stine Sander, Vice President Communication & Parcels, PostNord.  

Hos GLS lyder de samme toner:

”Der er travlt, og der er også mere travl end sidste år. Men vi er forberedte, så alt er godt, og pakkerne er ude,” siger adm. direktør Steen Kristensen.    

”Vi har haft travlt hele sidste uge, og generelt er der flere pakker end forventet, men vi når det hele, selv om det er nogle hårde dage,” lyder fra direktør Hans Peter Nissen, fra DAO.  

Netop i dag, tirsdag, kommer der mange pakker fra Black Friday og weekenden både til den daglige udbringning og til pakkeshops, der er godt fyldte. Vi opfordrer løbende kunderne til at hente så hurtigt som muligt, og de forstår budskabet. Det ser godt ud,” uddyber han.  

Dyrere at skaffe kunder    

Trods et godt salg vokser træerne dog ikke ind himlen for virksomhederne, påpeger Allan Jørgensen fra web2media. For annoncepriserne har været stigende, hvilket samlet set gør det dyrere at hente sin vækst, hvis man skal købe sig til det hele.

”De store vindere i år er de webshops, der har evnet at samlet loyale kunder op hen over året – og før den store, men dyre, uge. De får både del i den store omsætning som følger med, uden relativt set at skulle købe det hele ind i et dyrere marked.”

Det kan Glenn Risum, VP & Head of Paid Search hos s360, også nikke genkendende til:

"I s360 ser vi generelt på tværs af vores kunder, at investeringen på Black Friday og i perioden op til er steget, og forbrugerne begynder at søge efter tilbud tidligere sammenlignet med de foregående år. Udviklingen af Black Friday konceptet og transformeringen mod en udvidet tilbudsperiode over de seneste år, understreger vigtigheden af fleksibilitet og tilpasningsevne i et e-handelsmarked, der konstant er under forandring," siger Glenn Risum, VP & Head of Paid Search hos s360.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent