{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. oktober 2023
Dansk Erhverv har sammen med DI Transport, DTL, ITD og Danske Speditører sendt et brev til transportministeren og skatteministeren med forslag til, hvordan rammen på 300 mio. Kroner til den grønne omstilling af tung vejtransport skal udmøntes.
I regeringens finanslovsforslag er der afsat en ramme på 100 mio. kr. årligt i 2024-2026 til initiativer målrettet grøn omstilling af tung vejtransport.
Det er meget positivt, at regeringen lægger op til at investere i den grønne omstilling, da teknologien på nuværende tidspunkt er for dyr til, at det er rentabelt for virksomhederne at investere i grønne løsninger.
Rammen på 300 mio. kr. er en god start, men der er brug for at investere langt flere midler i en overgangsperiode for at kickstarte udviklingen, indtil markedet er modent. Ellers risikerer vi, at virksomhederne mister konkurrencekraft, og at investeringerne går uden om Danmark. Ser man til udlandet – fx til Sverige og Tyskland – investeres der fra statens side langt mere i sektorens grønne omstilling.
Konkret foreslår Dansk Erhverv sammen med den øvrige branche, at rammen på 300 mio. kr. går til at oprette to puljer med omtrent ligelig fordeling af midlerne:
Den ene pulje skal gå til et enkelt og simpelt tilskud til køb af grønne lastbiler, mens det foreslås at den anden pulje skal gå til et enkelt og simpelt tilskud til opsætning af ladestandere til lastbiler hos virksomhederne (såkaldt depotladning).
Herudover foreslås det blandt andet, at udmøntningen af rammen som princip bør være teknologineutral og tage højde for den teknologiske udvikling og forskellige grønne løsninger.
Samtidig bemærkes det, at det vil være hensigtsmæssigt, at midlerne bliver fordelt, så der udmøntes mere end de 100 mio. kr. i 2024, som regeringen lægger op til henset til, at vejafgiften træder i kraft i 2025.
Branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg udtaler følgende:
“Vi er glade for, at regeringen giver en håndsrækning til den grønne omstilling af den tunge vejtransport, og 300 mio. kr. er en god start.
Hvis vi virkelig vil kick-starte og accelerere udviklingen, er der behov for at investere mere. Lige nu er de grønne teknologier meget dyre, og i en kort overgangsperiode indtil markedet er modent, bør beløbet være højere. Vi har fx tidligere foreslået en ramme på 2 mia. kr. til grønne lastbiler.
Men der er samtidig behov at se på reglerne og udfordringen med den lange ventetid til at få godkendt og etableret ladeinfrastrukturen hos virksomhederne, for det er en showstopper for den grønne omstilling.
Transportsektoren ser ind i nye vejafgifter og CO2-afgifter, og vi mener, at en større del bør gå tilbage til den grønne omstilling. Grundlæggende er der behov for en samlet plan for sektorens grønne omstilling.”
Du kan læse brevet her: Forslag til udmøntning af ramme til grøn omstilling af tung transport
Læs mere om forslaget på MobilityWatch.