{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
31. oktober 2023
EU-reglerne for hvor meget CO2 nye tunge køretøjer må udlede står til at blive skærpet. EU’s Ministerråd vedtog den 16. oktober sin holdning til forslaget.
Forslaget er en del af EU’s ”Fit-for-55”, der skal bidrage til, at EU indfrier sine ambitioner om at bekæmpe klimaændringerne, og et vigtigt element heri er at tilskynde til og udbrede en større andel nulemissionskøretøjer.
Beslutningen betyder, at producenterne ikke kan sælge nye lastbiler på det europæiske marked, der ikke lever op til de nye regler, der kræver, at lastbilerne i 2030 udleder 45 % mindre CO2 end i 2019. I 2035 er reduktionskravet øget til 65 % og i 2040 er reduktionskravet 90 %. Medlemsstaterne blev også enige om at fastsætte målene for påhængskøretøjer og sættevogne til 7,5 %.
Der gælder enkelte undtagelser for køretøjer, der anvendes til minedrift, skovbrug, landbrug, de væbnede styrker og brandvæsenet samt køretøjer til brug inden for civilbeskyttelse, offentlig orden og lægehjælp og specialkøretøjer som f.eks. skraldevogne.
For busser er der et nulemissionsmål på 100 % for bybusser senest i 2035, samtidig med at der fastsættes et mellemliggende mål på 85 % for denne kategori senest i 2030.
Europa-Parlamentet skal i slutningen af november stemme om deres holdning til forslaget, hvorefter der skal være forhandlinger om den endelig lovgivningstekst. Europa-Parlamentet holdning forventes ikke at ligge meget langt fra Ministerrådet, og det tegner dermed til, at parterne kan nå hinanden i et kompromis.