{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
26. september 2023
Allan Berling Christensen betragter opmærksomt tjenerne på Radisson Blu Scandinavia, mens de effektivt anretter buffeten, pudser glassene og stiller drikkevarerne på lige linjer.
Som overtjener på hotellet har han tusindvis af gange stået i samme situation for at sikre sig, at alt spiller, så gæsterne kan gå en få god dag og aften.
Men denne dag er anderledes. I dag er Allan Berling Christensen gæst. Og ikke bare gæst. Han er æresgæst.
Det er nemlig 50 år siden, han første gang iklædte sig et tjenerforklæde på Radisson Blu Scandinavia, og derfor fejrer hotelkæden overtjeneren med en reception.
Den er værdsat, forklarer Allan Berling Christensen på en måde, som ikke helt kan skjule, at han som tjener er opdraget til, at han ikke skal løbe med al opmærksomheden:
”Det er en stor oplevelse. Jeg er glad for at have været her i 50 år, og jeg er virkelig glad for, at de har villet have mig hele vejen igennem.”
En familie af tjenere
Det stod måske ikke skrevet i stjernerne, at Allan Berling Christensen skulle være hos Radisson hele sin karriere, men at han skulle være tjener har næppe overrasket nogen. Allan Berling Christensens mor og far og to brødre arbejdede som tjenere, og det var også den ene bror, der hev dagens jubilar med på arbejde hos Radisson Blu Scandinavia første gang:
”Som man siger; faderen var tjener, og sønnen blev heller ikke til noget,” siger overtjeneren med et smil.
Kærlighed ved første blik
Allan Berling Christensen har aldrig overvejet at lave andet eller søge andre græsgange – både Radisson og tjenergerningen var med hans egne ord kærlighed ved første blik.
”Jeg elsker mit fag, for der er fest og farver, nye oplevelser hver dag og en masse gode mennesker,” siger han og peger på servering for Dronningen som et karrierens højdepunkter.
Et fire dage langt kæmpearrangement for 1.700 kvindelige tupperware-sælgere står også klart i erindringen:
”Der var dæleme gang i den med jublende og udklædte kvinder, der virkelig gav den gas og festede løs med hinanden, kokkene og os tjenere.”
Der er brug for flere som Allan
Hotel- og restaurationsbranchen er som mange andre brancher hårdt ramt af manglen på arbejdskraft, og flere steder er manglen så alvorlig, at køkkener må holde lukket i flere dage.
En del af løsningen er, at flere gør som Allan Berling Christensen og bliver i branchen. Det kræver ifølge jubilaren, at virksomhederne er fleksible, når det eksempelvis gælder arbejdstid, men det kræver også en ægte kærlighed til faget, som er sjovt, men også hårdt:
”På mange vagter har jeg gået, hvad der svarer til et maraton. Det kan man kun, hvis man også synes, at det er sjovt og givende. Det har jeg heldigvis altid gjort, for jeg elsker at give kunderne en god oplevelse.”
En af de hårde, men sjove opgaver var en teltfest for 2.700 medlemmer af elektrikernes fagforening:
”Det krævede en masse koordinering og hårdt arbejde, men det gik heldigvis så godt, at servicen måtte køres væk i lastbiler, og der blev brugt ti dage på at klare opvasken. Sådan nogle oplevelser får man ikke andre steder.”
En branche med masser af muligheder
En anden del af løsningen handler om at få flere til at vælge faget til. Hvis det skal lykkes, skal flere unge mennesker have et bedre kendskab til branchen, og så skal fagligheden tales op, mener Allan Berling Christensen, der udover at servere også er med til at uddanne nye tjenere på hotellet:
”Det er en dejlig branche med alsidige og interessante opgaver og sjove mennesker, og det skal vi – og det gælder både ansatte, virksomheder og fagforeninger - være bedre til at kommunikere. Vi skal vise de unge, at du ikke bare bliver en tallerkenrobot, men får et sjovt job med gode muligheder for at dygtiggøre og udvikle dig.”
Allan Berling Christensen har selv arbejdet sig op fra tjenerelev til overtjener:
”Der er masser af gode muligheder for at udvikle sig. Det gælder bare om at tage dem.”
Alting har en ende
Allan Berling Christensen nyder stadig at gå på arbejde og give gæsterne en god oplevelse, men han erkender, at vagtens sidste timer nærmer sig stille og roligt. Der er dog ikke truffet en beslutning om, hvornår der er slut:
”Jeg bliver ved, så længe det er sjovt, og helbredet tillader det. Jeg elsker stadig mit fag.”