Gemt

Se listen: Disse marketingkanaler vil netbutikkerne prioritere i 2024

09. april 2024

De danske netbutikker vil i 2024 kaste mere af marketingbudgettet efter LinkedIn, TikTok og SEO. Til gengæld vil flere nedprioritere brugen af influencers og affiliate-marketing. Det viser Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, som også slår fast, hvilke kanaler flest netbutikker bruger.

Facebook og Google Ads vil også i 2024 være netbutikkernes mest brugte marketingkanaler.

Det er konklusionen i Dansk Erhvervs undersøgelse, hvor vi har spurgt de danske netbutikker, hvordan de vil prioritere deres marketingressourcer i 2024.

Undersøgelsen viser, at Facebook og Google Ads er dem, som flest bruger, og dem, der bliver brugt flest penge på.

Det er også de kanaler, som flest vil prioritere højere.

Den udvikling overrasker ikke Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv:

”Det er jo efterhånden et par gamle travere, som stort set alle kender og bruger. Det er også et meget sikkert valg for de fleste, fordi du kan nå rigtig mange forbrugere.”

Ser vi på Facebook, er der dog sket en interessant udvikling, påpeger han:

”Andelen, der bruger Facebook, er faktisk faldet fra 87 til 81 procent. Det bliver spændende at se, om den udvikling fortsætter.”

LinkedIn går frem
Blandt de lidt mindre anvendte marketingkanaler er der fremgang at spore hos særligt LinkedIn, TikTok og på SEO, mens der vil blive skruet en del ned for brugen af influencers og affiliate.

 

”Særligt LinkedIn "stormer" frem. Hvor det i år er 38 procent, der bruger kanalen, var det blot 32 procent sidste år. Mest interessant er det, at det er en kanal, der for alvor er kommet på budgettet - knap hver 5. vil øge budgettet, mod "kun" hver 7. sidste år.”

Der vil blive brugt flere penge på marketing
Undersøgelsen vil formentlig lune hos en del af de økonomiansvarlige hos de marketingkanaler, som netbutikkerne bruger. Der vil nemlig blive brugt flere penge hos mange af netbutikkerne sammenlignet med (det forventede forbrug i) 2023.

”TikTok gør blandt andet et ganske fint comeback, men vi skal huske, at vi sidst spurgte netbutikkerne i slutningen af 2022, hvor der generelt var stor økonomisk usikkerhed, så det er forventeligt, at spending stiger,” forklarer Carsten Rose Lundberg og uddyber:

”I forbindelse med undersøgelsen har vi dog også fået en del kommentarer om, at priserne er steget, så det er måske mere af nød end af lyst, at der afsættes flere penge.”

 

E-handelsbarometer Q4 2023: Extra fokus: Marketingkanaler og investeringer 2024

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent