Gemt

Det hele startede med en sommerhustur til Fanø. Nu er hun indehaver af en millionforretning

13. august 2024

Luise vidste intet om, hvordan man starter en webshop, men ved hjælp af Youtube, sit netværk og en stor portion vedholdenhed har hun skabt millionforretningen Molly&My. I dag er hun udnævnt som én af 25 kvindelige iværksættere, du bør kende.

Nogle gange skal der flere forsøg til, før man som iværksætter rammer plet med sin idé. Sådan har det også været for Luise Seirup.

Gennem årene har hun – i samarbejde med sin søster, Karina Seirup – prøvet flere idéer af, som ikke har kastet de store succeser af sig. Lige indtil de udviklede webshoppen Molly&My, der forhandler dame- og børnetøj.

På bare få år havde de skabt en omsætning på over 20 millioner kroner, og virksomheden havde bredt sig godt ud over landets grænser.

Det er en både bemærkelsesværdig og beundringsværdig rejse ifølge juryen, der netop har kåret 25 kvindelige iværksættere, du bør kende. Derfor er Luise Seirup da også udnævnt som én af de 25 kvinder. Kvinder, som både eksisterende og kommende iværksættere med god grund kan skæve til.

”Det er kæmpestort for mig at blive kåret som én af de 25 kvindelige iværksættere. Jeg håber, at jeg derigennem kan inspirere andre kvinder til at kaste sig ud i livet som iværksætter, for jeg har ikke fortrudt det én eneste gang,” siger Luise Seirup.

Learning by doing
Hele idéen til Molly&My opstod under en sommerhustur til Fanø. Søstrene vidste intet om, hvordan man starter en virksomhed. Til gengæld havde de en god idé og en kæmpe trang til at skabe deres eget.

”Nogen ville sige, at det var lidt op ad bakke, at vi startede en webshop, for vi vidste intet om, hvordan man gjorde. Det var hundrede procent learning by doing. Vi brugte Youtube og alle mulige platforme til at finde ud af, hvad ejeraftaler og forretningsplaner indebar.”

Og så trak de på så mange i deres netværk, som de overhovedet kunne.

For eksempel henvendte de sig til flere af deres forældres bekendte, som sad i vigtige erhvervsmæssige roller, og som havde tråde ind i Business Fredericia. Det resulterede i et møde med stifteren af en stor webshop uden for deres branche, som hurtigt tog plads i Molly&My’s advisory board og inspirerede søstrene med sin måde at lave marketing på.

Og ifølge Luise Seirup er det lige præcis evnen til at række ud og turde at bede om hjælp i både sit netværk og blandt nye forbindelser, der har bragt Molly&My til der, hvor virksomheden er i dag.

Pengene hænger ikke på træerne
Men selvom søstrene i dag kan kalde sig indehavere af en millionforretning, er det ikke fordi, vejen til succes har været lige jævn hele tiden. For i opstartsfasen oplevede Molly&My store udfordringer med at skaffe kapital.

”Det er jo et klassisk problem for iværksættere, og det oplevede vi også. Det var først efter halvandet år, at vi kunne få en kassekredit nede i banken, så det betød, at vi måtte låne penge af vores forældre og putte begge vores opsparinger ind i virksomheden. Det var virkelig nogle år, hvor det var op ad bakke,” siger Luise Seirup.

Men manglen på kapital formåede ikke at slå søstrene ud af kurs. Det kan i høj grad tilskrives en overskyggende drivkraft, som ligger bag beslutningen om at starte Molly&My, og som motiverer Luise Seirup hver dag.

”Det er jo min hobby, så for mig føles det ikke som arbejde. Det sker, at jeg går hjem fra kontoret og med det samme går i gang med at filme til webshoppen. Det er jo også arbejde, men fordi det er min hobby, så tænker jeg ikke på det som arbejde. Jeg synes jo, at det er sjovt.”

Samtidig har Luise Seirup også en evne til at fortsætte, selvom tingene spidser til. En evne, som hun betegner som sin største styrke som iværksætter.

”Vedholdenhed har helt klart været nøglen til vores succes. For den evne har virkelig hjulpet, når vi har mødt bump på vejen. Her har det for os handlet om at tænke ’okay, hvis det ikke virker at gå til højre, så går vi bare til venstre i stedet’.”

Bliv ved!
Hvis Luise Seirup skal give sine bedste råd til kommende iværksættere, er det da også at være vedholdende og fortsætte, selvom iværksætterlivet sommetider kaster udfordringer af sig.

”Mit råd til nye eller kommende iværksættere er bare keep pushing og husk på, at det er en rutsjebanetur at være iværksætter. Den ene dag kan man tænke, at man snart skal købe et hus på Mallorca, og næste dag kan man frygte, at banken ringer,” siger hun og tilføjer:

”Humlen i det hele er bare at være vedholdende og tænke, at hvis noget ikke virker, så må man prøve at gøre noget andet.”

Overvejer du at blive iværksætter? Her er Luises bedste råd

  • Bliv god til at bruge dit netværk og skabe nye forbindelser, som kan hjælpe dig videre.
  • Brug nettet, når der er noget, du mangler viden om eller ikke kan finde ud af. Der findes masser af gratis værktøjer, som er en stor hjælp. Brug for eksempel Youtube og Aminos forum for iværksættere.
  • Vær vedholdende. Hvis det ikke hjælper at gå til højre, så vær klar til at gå til venstre.
  • Slip kontrollen og afgiv ansvar. Stol på, at andre mennesker tager sig lige så godt af din virksomhed, som du selv vil.

Her er 25 kvindelige iværksættere, du bør kende 2024:

Navn Virksomhed
Annemette Djernæs Nielsen Box ApS (Me & My Box)
Ann-Mia Ambjerg ARIS Robotics
Aviaja Riemann-Andersen Agrain 
Bodil Biering Cyberjuice
Cate Klyvø Myextensions ApS
Cecilie Engvang Lund, Ana Pejic og Martina Lokajova Tempty Foods
Else Mikkelsen Min afsked ApS
Emilie Vindahl, Julie Strand og Sarah Strand AROS Influence ApS
Helle Bertram Olsen Krisecenter Fyn
Ida Cecilie Jensen  AgroAnt
Ida Marie Banke Nooncph aps, Perron 604 aps, Lade 609 Aps, Table ApS 
Ida Marie Grønborg Cacto Health
Isabel Alvarez Martos Cellugy
Johanna Kiel Børneloppen franchise
Lene Damsbo Brix Circue ApS
Line Lindhardt Pedersen Bellyfood A/S
Line Olesen MAKE nordic
Luise sejrup Mollyogmy
Marcela Mendoza Suárez SymbioMatch
Nadia Jun DUFFBEAUTY, på virk: ND Group ApS
Pernille Ravn Jakobsen OSAIA Health
Randi Wahlsteen Matr Foods
Sabine Förderer  VETiSearch ApS
Signe Hartung Neglefeber
Tine Elisiussen Nordic Phantoms

Fik du læst?

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Freja Brandhøj

Chef for iværksætterpolitik
Kommunikation & Presse

Nadia Maja Bech

Journalist/kommunikationskonsulent