;
Gemt

God udmelding fra regeringen om mindre bøvl og bureaukrati for foreningsliv og civilsamfundet

15. august 2024

Regeringen har meldt ud, at den i løbet af det kommende år vil fjerne bureaukrati for landets foreninger med otte initiativer. Forslagene handler bl.a. om betalingskonto for foreninger, nedsættelse af et nyt partnerskab, lempeligere brandregler, børneattester og flerårige tilladelser, så det bliver nemmere at afholde tilbagevendende arrangementer.

”Det er en meget glædelig udmelding regeringen kommer med i dag. Der skal være mindre bøvl og bureaukrati for foreninger og civilsamfund i Danmark. Ud over de otte konkrete initiativer, som regeringen lægger frem i dag, så glæder vi os over, at der også lægges spor til flere fremtidige forbedringer af rammevilkårene med nedsættelsen af et partnerskab med foreningslivet, hvor Civilsamfundets Brancheforening får en plads,” siger Laila Walther, formand for Civilsamfundets Brancheforening og Tony Bech, branchedirektør for Velfærd og Samfund i Dansk Erhverv.

Civilsamfundets Brancheforening og Dansk Erhverv har stået sammen i arbejdet på at mindske de administrative byrder for civilsamfundsorganisationerne. Civilsamfundets Brancheforening arbejder overordnet for at sikre bedre rammevilkår for frivillige civilsamfundsorganisationer indenfor det sociale område og sundhedsområdet i Danmark.

Regeringen forpligter sig ud fra et følg-eller-forklar-princip til at følge de anbefalinger, det nye foreningspartnerskab kommer med. Hvis dette i helt særlige tilfælde ikke er muligt, skal regeringen fremlægge en klar begrundelse for det.

Det er en meget glædelig udmelding regeringen kommer med i dag. Der skal være mindre bøvl og bureaukrati for foreninger og civilsamfund i Danmark.

Gode første skridt på kulturområdet
Dansk Erhverv har længe arbejdet for at gøre livet nemmere for landets kulturarrangører og ser positivt på de otte forslag, men havde gerne set, at regeringen var gået endnu grundigere til værks.

”Det er meget glædeligt at regeringen nu går til kamp mod de bøvlede regler og mange ansøgningskrav som tynger kultur- og fritidslivet. Og det er et godt første tiltag. I Dansk Erhverv havde vi dog gerne set, at udspillet havde været endnu mere ambitiøst, især når det gælder de mange ansøgningskrav på tværs af myndigheder. Ikke mindst fordi en rapport udarbejdet for regeringen selv har peget på, at både myndigheder og foreningsliv ville kunne spare op til 17 pct. i administration, hvis man etablerede en enkel og tværgående sagsbehandlerportal til de 60.000 årlige ansøgninger til små og store events.

Det ville for myndighederne betyde, at udgifter til etablering og drift af løsningen var hentet hjem efter ti år, mens det for foreningslivet tilsvarende ville kunne frigøre værdi svarende til et betydeligt tocifret millionbeløb årligt. Derfor håber vi, at regeringen og kulturministeren vil se det her som et første skridt og hurtigt følge op med flere tiltag, der kan gøre det lettere at være kulturarrangør,” siger Michael Folmer Wessman, Fagchef for Kultur i Dansk Erhverv.

Kontakt

Samfund & Velfærd

Tony Bech

Branchedirektør
Medarbejderprofil
Turisme, Oplevelser & Kultur

Michael Folmer Wessman

Fagchef for kultur