Gemt

Ny analyse: 7-trinsskala fordobler sociale forskelle

18. august 2024

Den danske 7-trinsskala holder dem nede, der allerede har det svært, mens de grupper, der er foran, får en ekstra bonus af karakterskalaen. Det er dybt problematisk, mener Dansk Erhverv.

På tærsklen til et nyt skole- og uddannelsesår ligger en ting allerede fast.

Den danske karakterskala, 7-trinsskalaen, giver en ekstra belønning til piger, etniske danskere og børn af forældre med universitetsuddannelser, mens drenge, ikke-etniske danskere og børn af ufaglærte til gengæld får et ekstra skub nedad i kraft af karakterskalaen. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Årsagen er, at 7-trinsskalaen har asymmetriske spring mellem karaktererne. Eksempelvis springer skalaen to karakterer fra 02 til 4, men tre karakterer fra 4 til 7. Hvis man i stedet benyttede sig af en lineær karakterskala uden spring, ville karakterforskellene mindskes og dermed ville karakter-uligheden for både køn, etnicitet, og social baggrund blive halveret, viser analysen fra Dansk Erhverv.

Fordobler forskelle
I dag ligger pigernes karakterer i dansk, matematik og engelsk 10 pct. højere på 7-trinsskalaen end drengenes, når de forlader 9. klasse. Men hvis man i stedet benyttede en lineær skala, ville forskellen i karaktergennemsnittet blive halveret til blot 5 pct., viser analysen. Tilsvarende får etnisk danske elever et karaktergennemsnit, der er 24 pct. højere i de tre fag end gruppen af ikke-etnisk danske elever – med en lineær karakterskala ville forskellen falde til 12 pct. Samme tendenser gælder på gymnasiale uddannelser.

Analysen fra Dansk Erhverv bør i den grad give stof til eftertanke, mener Mads Eriksen Storm, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv.

”Det er dybt problematisk, at vores karaktersystem holder dem nede, der allerede har de svært, og løfter de grupper, der i forvejen er foran. Vi arbejder for et uddannelsessystem, der gør alle så dygtige som muligt, og her ser det ud til, at vores karaktersystem udgør en sten på vejen,” siger Mads Eriksen Storm.

Han peger på, at 7-trinsskalaen, der afløste den gamle 13-skala tilbage i 2006-2007, forstærker karakterforskellene på tværs af samfundsgrupper og dermed kan påvirke elever og studerendes fremtidsmuligheder på en urimelig måde.

”For arbejdsgivere er et karakterblad en af de ting, man kan kigge på, når man ansætter en ny medarbejder. Det er helt afgørende, at de karakterer afspejler, hvad man rent faktisk kan. Her viser vores undersøgelse, at der er markant mindre forskel mellem fx drenge og piger end karakterbladene viser,” siger Mads Eriksen Storm.

7-trinsskalaen øger forskelle i unges karaktergennemsnit

pdf

Download

Kontakt

Arbejdsmarked, uddannelse og forskning

Mads Eriksen Storm

Uddannelses- og forskningspolitisk chef
Medarbejderprofil